Far Cry 5 recenzia – Vitajte hriešnici!

Far Cry 5 titulka

Ak ste čítali moje recenzie na Far Cry 3, Far Cry 4 tu na TechGuru, či Far Cry Primal v PC Revue, asi viete, že som fanúšik série už od jej prvej časti. O to prísnejšie sa dívam na tú najnovšiu. Ako obstál titul Far Cry 5 pod drobnohľadom?

Najprv vám poviem, čo som očakával – nič, ani prd makový. Očakával som, že uvidíme zasa to isté, čo vidíme už od FC 3. Tie isté princípy, tie isté postupy, pointy, zbrane, vozidlá atď. Zakaždým je to v inom prostredí, no zakaždým je to jeden zlý zlý polo- či celošialený záporný magor, ktorého musíte dať postupne dole obsadzovaním jeho územia. Vždy ste pritom zelenáč, ktorý nevie ani ako sa drží zbraň a vždy skončíte ako Chuck Norris za mladi. Teraz asi čakáte, že poviem “ale vo Far Cry 5 je to iné!”. Nepoviem, lebo nie je. Aspoň nie celkom takto.

Far Cry 5 20

To isté, len vo hviezdach a pruhoch

Hej, v podstate je to zasa to isté – otvorený svet obsadený nepriateľmi. No tvorcovia to spravili tak bravúrne, že nemožno hovoriť o otrepanom klišé. Hovorím o vylepšenom overenom recepte. Motivujúce herné postupy okorenené kvalitnou atmosférou sú dobrý základ, na ktorom sa tu stavia.

V Hope County, Montana, USA sa k moci dostala náboženská sekta Rajská brána, ktorú vedie – ako inak – psychopat Joseph Seed, ktorý si hovorí Otec. Podľa niekoho aj charizmatický gauner (ahoj, Veronika!), podľa mňa len blb, čo sa rád díva do očí hlavného hrdinu, ako keby ho miloval. 😀

Aj preto “Otec”, že vládne spolu so svojou rodinou bláznov. Štvorica takýchto cvokov sa snaží ovládať americký vidiek pomocou hrozby fyzického násilia a psychického očistca. Vlastne nie hrozby, ako budete postupovať krajinou a nachádzať rôzne umučené mŕtve osoby, dôjde vám, že hrozby sú reálne.

Ste policajt, nováčik, ktorý sa spolu so skúsenejšími kolegami chystá uväzniť Otca za jeho zločiny. Máte na neho vystavený zatykač a vo vrtuľníku priletíte rovno do jamy levovej. Hej, je to jasné od začiatku, že to nemôže dobre dopadnúť. Najskôr to však vyzerá, že sa vám otca zatknúť aj podarí, no potom sa všetko zvrhne a budete radi, ak si zachránite holý život.

Far Cry 5 11
Takéto špeciálne pamätníky prinášajú výzvy na jazdu na čas v teréne.

Vizuálny a zvukový kabát Far Cry 5

Takže hej, všetko veľmi podobné predošlým hrám, no tá atmosféra, ktorá tu od začiatku vládne je super. Podporuje ju vynikajúco prepracovaná grafika. Na nete síce možno narazíte na porovnania, ktoré tvrdia, že fyzika vo Far Cry 5 je horšia, ako bola vo Far Cry 2. OK, možno, ale FC2 bolo o ničom. Najhoršia časť série.

FC 5 zrejme používa časť grafiky z Far Cry Primal, hlavne čo sa týka rastlín a lesného prostredia. Dunia Engine dostal skvelú optimalizáciu, pretože nielen, že vyzerá výborne, ale beží dobre aj na slabších mašinách. Napr. na stredných detailoch v FHD si užijete slušný frame rate aj na GTX1050ke (okolo 46 fps v priemere). Testoval som aj na GTX1070Ti, na ktorej to fičalo najlepšie v 2K na ultra detailoch – priemerne 85 fps. Po prepnutí na 4K bol priemer 52 fps, čiže stále veľmi dobre hrateľné.

Skvelý vizuál je doplnený vymakaným soundtrackom, ktorý sa vám možno bude páčiť, aj keby ste hru nehrali. 🙂 No, veď aha:

Pochváliť treba vymakané animácie a mimiku postáv. Opäť nič nové, no príbeh sa vďaka tomu príjemne odvíja a máte pocit, akoby ste hrali vo filme.

Engine sa zjavne posunul k lepšiemu aj čo sa týka zničiteľnosti predmetov a prostredia. Teraz už rozstrieľate prakticky čokoľvek a je celkom zábavné podkurovať nepriateľom napríklad v ozbrojenom vrtuľníku.

Herné postupy

Oproti predošlým hrám je trochu zjednodušený RPG systém hry, čo je dobre. Postava dostáva body na schopnosti a tie môžete utrácať v prehľadne spracovanom zozname. Každý skill je vysvetlený po česky, keďže je tu úplná textová lokalizácia.

Zachovaný zostal systém postupného obsadzovania území. Sekta fanatikov ovláda štyri veľké územia, každé má svojho bossa, ktorého musíte poraziť. Pri tom sa neustále stupňujú útoky na vašu osobu. Na každom kroku stretnete bojovníkov za Otca a nebudú váhať po vás strieľať. Far Cry 5 sa teda v tomto nijako nelíši oproti svojím starším bratom, čo je škoda a zároveň treba uznať, že to funguje.

Obsadzovaním území pomocou oslobodzovania rôznych miest, ako sú farmy, čerpacie stanice či školy, získavate svojich prívržencov. Stávate sa teda najvýznamnejšou postavou odboja a rady svojich pomocníkov rozširujete aj zachraňovaním náhodných okoloidúcich. Tí sú terorizovaní sektou na každom kroku a ušetrený nie je nikto. Neustále narážate na opustené domy plné svedectiev násilia. To však v sérii nie je nič nové, dokonca by sme to mohli nazvať aj otrepaný námet.

Far Cry 5 02

Výborná novinka je možnosť mať pri sebe dvoch spolupracovníkov. Môžu byť nimi výnimočné osoby, ktoré na svojej ceste stretnete a oslobodíte, ale aj zvieratá. Postupne sa vám odomkne pes, kuguár a nakoniec medveď. Sú celkom užitoční, rovnako, ako aj ľudskí pomocníci. Jedni aj druhí poskytujú bonusy, ako letecká podpora, odvedenie pozornosti či vystrašenie nepriateľov.

Premiestňovadlá, čiže hlavne autá, majú tentoraz citeľne rozdielne parametre, takže je rozdiel či si sadnete do športiaku, alebo dodávky. V garážach si môžete jednotlivé modely postupne kupovať, a to isté platí aj o lietadlách. Obývaných oblastí, kde sa to dá urobiť je však dosť málo. Voľne “pohodených” vozidiel je naopak veľa a či sa poveziete ako pasažier, alebo vodič, môžete si z okien zastrieľať. To tu tiež už bolo, no je to fajn.

Zbrane, boj a obťažnosť Far Cry 5

To, čo vás v FC5 motivuje k ďalšiemu postupu je hlavne výborná hrateľnosť. Boj je dobre zvládnutý, zbrane sú rozmanité, vozidiel je množstvo. Okrem áut môžete cestovať lietadlami, štvorkolesovými motorkami, vrtuľníkmi … A bojovať zasa samopalmi, plameňometmi, odstreľovačkami, puškami, raketometmi, zbraňami na blízko atď. Nič nové, no dobre zvládnuté tak, aby sa to dobre hralo.

Far Cry 5 24

Nová je však obťažnosť boja. Umelá inteligencia nepriateľov sa zvýšila, trochu viac rozmýšľajú a skrývajú sa namiesto toho, aby sa nechali jednoducho “utratiť”. Situáciu máte pod kontrolou prakticky iba vtedy, keď postupujete potichu, alebo máte za chrbtom pevnú stenu. Pokiaľ sa dostanete do krížovej paľby, je veľká šanca, že to neprežijete. Často ani nebudete vedieť, odkiaľ priletela smrtiaca guľka. V provnaní s FC4 je obťažnosť nového dielu oveľa vyššia aj na najnižšom nastavení. Nič nedostanete zadarmo a všetko si musíte tvrdo vybojovať. Občas sa to zdalo až prehnane ťažké.

Lietanie v lietadlách a vrtuľníkoch je spracované pomerne dobre, ovládanie ťažké nie je. No pri vzdušnom súboji je zostrelenie nepriateľa dosť náročná úloha.

Režim Arcade a bonusy

Výrazná novinka je režim Arcade. Je to akési nové poňatie multiplayeru. Na svojich cestách po Montane narazíte na hracie automaty a plagáty, ktoré predstavujú multiplayerové mapy. Tam už nejde o príbeh, ale o čistú akciu. Môžete si zahrať aj proti AI a hra obsahuje editor máp, takže si v prípade potreby vytvoríte vlastné levely, ktoré potom môžete spolu s kamarátmi navštevovať. Okrem takéhoto multiplayeru je tu možnosť hrať aj kooperatívne v príbehu, čo nie je maličkosť a zážitky vám spoločný postup s kamarátom môže značne spestriť.

Na to, aby sa vám hra neonudila slúžia aj bonusové zbrane. Okrem toho, že si môžete prispôsobiť vzhľad svojej postavy, vzhľad svojho vozidla, si môžete prispôsobiť aj výzor a parametre zbraní dokupovaním komponentov. Stále si možno privyrobiť aj lovením zveri a zbieraním rastlín. Je tu tiež systém na vyrábanie rôznych výbušnín a predmetov, nie je však povinný, ak hráte na nižšej obťažnosti, ako to pri RPG býva. Far Cry 5 síce nie je ani zďaleka čistokrvné RPG, no zlepšovanie schopností postavy ho do tohto žánru mierne posúva.

Far Cry 5 27

Krátko po tom, ako začnete hrať zistíte, že fanatici si pestujú istú bielu rastlinu, ktorej sú po okolí celé polia. Spôsobuje halucinácie svojím pachom, takže nebudú chýbať ani psychedelické scény, aké ponúkali aj predošlé diely Far Cry. Príbeh to oživuje a výborná grafika oživenie podčiarkuje.

Keby ste sa nudili, môžete si zájsť tiež na ryby, ktoré potom speňažíte. Systém chytania je však neveľmi zábavný, je to skôr zdĺhavé, takže je to viac pre tých, ktorých by to bavilo aj v reále. 🙂

Uplay podporuje aj plnenie týždenných výziev, ktoré dopĺňa klasická honba za achievementmi. Napokon ešte tradičná otázka pri Ubisofte – má to bugy? Samozrejme, že má, našťastie malé, väčšinou len kolízie objektov, nič vážne.

Verdikt – Far Cry 5

Far Cry 5 je návyková hra. Budete ju chcieť hrať znova a znova, napriek tomu, že ponúka v podstate to isté, čo séria poskytuje už od tretieho dielu. Otrepané postupy tvorcovia zobrali do rúk, vybrúsili hrany, pridali akčný príbeh plný atmosféry amerického vidieka, štipku humoru a dostali výborne hrateľný výsledok. Fanatici na čele s Otcom, ktorí stoja proti vám vás budú neustále motivovať k tomu, aby ste im nakopávali zadky. Nechýbajú ani psychedelické vsuvky, ktoré tiež poznáme z minulých dielov. Celkový mix je teda veľmi dobre namiešaný a nespokojní by ste mohli byť len ak trváte na tom, že osvedčené herné postupy vás už nebavia. Je dobré držať sa hlavného príbehu a vtedy vám nuda nehrozí.

Hodnotenie:

Grafika: 94%
Zvuk: 91%