7 tipov ako pripraviť svoju nehnuteľnosť na predaj

V pozícii človeka, ktorý predáva svoj domov, sa ocitne väčšina z nás iba raz za život. Práve preto je to nová skúsenosť, na ktorú zrejme nie ste pripravení. Okrem iného, je to jeden z dôvodov obrátiť sa na profesionála v oblasti realít, ktorý zo skúsenosti vie ako na tzv. home staging (“vylepšenie vášho domova”). Na niektoré body by ste asi prišli aj sami, no niektoré by vám možno nikdy nenapadli a práve preto sa pokúsim vytvoriť akúsi osnovu, ktorej by ste sa mali pridržať, či sa rozhodnete predávať svoju nehnuteľnosť profesionálne cez realitku, alebo amatérsky – na vlastnú päsť.

Nasledovné body sa budú týkať rovnako obhliadky potenciálnym záujemcom, ako obhliadky realitným maklérom. Ten bude totiž fotografovať, takže byť pripravený je plus.

1. Upracte

 – áno, veľmi jednoduchý bod, no čudovali by ste sa, koľko ľudí reálne predáva svoj dom či byt neuprataný. Je potrebné si uvedomiť, že predaj nehnuteľnosti je silne emotívna záležitosť a pokiaľ na potenciálneho kupujúceho vyskočia spoza rohu vaše použité ponožky, pri obhliadke kuchyne vám nechtiac prevráti na podlahu panvicu plnú oleja, či v kúpeľni na neho spadne použitý uterák, zrejme u neho nezanecháte ten najlepší dojem. Takže rozhodne upracte, ako keby vám mala prísť dôležitá návšteva… v podstate to tak aj je. Utrite prach, povysávajte koberce, umyte obkladačky a odpracte špinavý riad z kuchyne. Sú to dôležité detaily.

2. Zbavte sa čo najviac osobných predmetov

Pokojne ich odložte do skrine a neskôr znovu vytiahnite. Toto sa týka hlavne predmetov v kúpeľni – rôzne šampóny, spreje, uteráky… Ak sa ich celkom nezbavíte, aspoň minimalizujte ich množstvo. V prípade záujemcu zapôsobíte poriadkumilovne a v prípade makléra bude vaša nehnuteľnosť vyzerať na fotkách oveľa lepšie. Do osobných predmetov sa počítajú napríklad aj fotografie, trofeje, zbierky, magnetky na chladničke, či iné osobné predmety. Je dôležité, aby si budúci majiteľ vedel predstaviť seba a svoju rodinu, ako už čoskoro bude váš domov jeho domovom. Vaše osobné predmety, ktoré na seba viažu spomienky, tomu absolútne nepomáhajú.

 

3. Zabezpečte priechodnosť celou stavbou

Ak bude pri obhliadke kupujúci musieť obchádzať prekážky, či nebodaj sa bude cítiť ohrozený na bezpečnosti, určite v ňom nevyvoláte tú správnu emóciu. Skôr si váš dom zapamätá ako “to je ten, kde som si udrel hlavu cestou do pivnice”. Takže určite si prejdite všetky miestnosti a odpracte z cesty všetky prekážky. No počítajte s tým, že ak ich napríklad odložíte do garáže či pivnice, tú bude záujemca chcieť vidieť tiež… keď niečo kupuje, tak to chce vidieť celé. Preto platí aj pravidlo, že ukázať budete musieť všetky miestnosti. Ak necháte jednu, do ktorej uskladníte neporiadok a pri obhliadke ju odmietnete sprístupniť so slovami “tam nie je čo pozerať”, to je úplný koniec budúceho predaja.

4. Pred prehliadkou minimalizujte počet osôb

Áno, obhliadka nehnuteľností je spoločenská udalosť. No postarajte sa o to, aby pri tej udalosti bol iba ten, kto by tam mal byť. Najlepšie jedna osoba, ktorá je majiteľom danej budovy. Človek, ktorý vie pravdivo odpovedať na zvedavé otázky záujemcu. Ak budú pri obhliadke aj vaše deti, svokra, bratranec, sused, dvaja psi a váš papagáj, kupujúci sa nebude cítiť príjemne, pretože každý z prítomných bude určite chcieť povedať k veci niečo “zaujímavé”. 🙂 Ak je prítomná osoba, ktorá nemá kam odísť a nemá čo k veci povedať, určite ju záujemcovi predstavte. Spoločensky sa tak odbúra potenciálne nepríjemná situácia.

5. Buďte prirodzene príjemní

Pre kupujúceho nie je podstatná informácia, že je dnes už tretí, kto sa prišiel pozrieť a vy ste z toho unavení. Ak na neho budete nepríjemní, pri predstave, že by mal s vami uzavrieť kúpnu zmluvu sa určite zastaví a pôjde inam. To isté platí, ak napríklad viete, že vás čaká ťažký deň. Dohodnite si obhliadku radšej o deň neskôr a oddýchnite si. Priateľská atmosféra je veľmi dôležitá. Predstavte si seba v hypermarkete – tiež vám pokazí náladu nepríjemná predavačka, ktorá sa v ten deň zle vyspala a pravdepodobne si od nej radšej nič nekúpite. Atmosféra príjemného stretnutia môže výrazne podporiť vašu snahu nehnuteľnosť predať, takže ak budete “nafučaní”, pôjdete iba sami proti sebe. Určite tiež nezahlcujte kupujúceho veľkým množstvom osobných informácií. V ten deň možno absolvoval XY ďalších obhliadok, takže pre neho je podstatné aká je podlahová plocha, kedy bola rekonštruovaná strecha, či akých máte susedov. Vaše osobné zážitky a príbehy ho budú pravdepodobne otravovať, v lepšom prípade ich okamžite z pamäti vypustí, v horšom sa k vám už nevráti, aby vám povedal, že sa rozhodol práve pre váš dom či byt.

6. Porobte drobné opravy

Ak vám už dlho kvapká kohútik, vymeňte či opravte ho. Ak vŕzgajú okná či dvere, naolejujte ich. Ak sa dvierka skrinky hompáľajú na jednom pánte, určite ich opravte, no ak je skrinka príliš stará a opotrebovaná, vyhoďte ju. Ak vaša záchodová doska pamätá ešte Máriu Teréziu, oplatí sa investovať pár Eur do jej výmeny. Vráti sa vám to. Znovu ide o dôležité detaily, o ktorých si vy poviete, že nestoja za reč, zvykli ste si na ne a sú to pre vás drobnosti. Človek, ktorý k vám prišiel prvýkrát a hľadá nový domov za (väčšinou) nemalé peniaze však nebude nadšený z týchto drobností a jeho záujem bude klesať tým viac, čím viac ich “pre neho” máte. Určite však odstráňte nielen vážne, ale aj drobné závady, ako vypálená žiarovka, nefunkčná zásuvka, či pokazený zámok na bráne. Pri vyjednávaní o cene môžu byť tieto detaily argumentami pre zníženie ceny, na ktoré nebudete vedieť odpovedať. “To sú drobnosti”, či “to opravíte za pár Eur” nebude dobrým protiargumentom, pretože prvá myšlienka kupujúceho bude “tak prečo ste to neurobili vy, skrývate niečo vážnejšie?”. Tomu je lepšie sa vyhnúť a môžete tak pár Eurovou investíciou získať výrazne vyššiu konečnú kúpnu cenu.

7. Skrášlite interiér aj exteriér

Toto je trochu subjektívne, čo sa komu páči. Všeobecne sa však dá povedať, že úprava trávnika, ošetrenie záhrady, natretie starších okien, dverí, brány, či vymaľovanie miestností, nie je nikdy krokom vedľa. Pri maľovaní voľte neutrálnejšie farby, menej krikľavých odtieňov. Väčšina ľudí si novú nehnuteľnosť síce aj tak premaľuje po svojom, ale prvý dojem aj tak berú do úvahy. Určite nechcete, aby váš dom či byt bol spomínaný ako “ten šialene sfarbený”. 🙂 Takisto sa snažte, aby celý priestor bytu či domu pôsobil svetlým, sviežim a priestranným dojmom. Sviežosť zabezpečíte vetraním pred obhliadkou. Ak použijete osviežovače vzduchu, neprežeňte to, nikto nechce kúpiť budovu, ktorá pachovo pripomína drogériu v zábehu. V prípade, ak nemáte hlboko do vrecka, môžete skúsiť aj odvážnejšie zmeny, napr. modernizáciu pomocou výmeny nábytku, kobercov a dekorácií, renováciu kuchynskej linky, či bytového jadra. Fantázii sa medze nekladú a skutočne často takéto vylepšenie prinesie v závere predajnú cenu zvýšenú o viac, ako boli vaše výdavky na skrášlenie.

Záver

Všetky úpravy, ktoré na svojom obydlí vykonáte by mali byť samozrejme vrámci všeobecného vkusu, čo nie je ľahké. Každému sa páči niečo iné, no vy sa musíte pokúsiť trafiť do toho, čo sa páči väčšine a čo “zaberá”. Aj preto určite odporúčam home staging prevádzať v spolupráci s realitným maklérom, ktorý vašu nehnuteľnosť bude aj ponúkať. Zabijete tak dve muchy jednou ranou.

Peter Vnuk

Ak vám chýbajú peniaze na drobné úpravy vašej nehnuteľnosti, možno by vám pomohla jednoduchá a rýchla drobná pôžička cez internet od Pôžičkomatu. Nech sa páči. Prvá pôžička môže byť do 350EUR, neskôr do 700EUR.

O autorovi

Peter Vnuk
Peter Vnuk
Je celoživotným fanúšikom technológií a pracuje pre niekoľko popredných slovenských médií z tejto oblasti. Okrem produktových recenzií, spravodajstva zo sveta vedy a techniky, sa venuje tiež tematickým článkom na hi-tech témy, ako je umelá inteligencia, robotika, virtuálna realita a pod. Je mu blízka tiež herná sféra, preto recenzuje aj herné príslušenstvo a hry.

Pridaj komentár