Far Cry 4 recenzia

Alebo: Himalájske safari bez úsmevu na tvári

Upozornenie: Ak ste hrali predošlé hry, hlavne Far Cry 3, hru budete zrejme hodnotiť celkom inak, ako hráči, pre ktorých je táto séria nová. Dôvod je jednoduchý. Ak ste zachytili info o tom, že Far Cry 4 sa javí ako datadisk trojky, bohužiaľ, je to pravda. Ak vám táto informácia nestačí a pochybujete, čítajte ďalej.

Far Cry 4 recenzia 01

Príbeh Far Cry 4

Výnimočne píšem túto recenziu skôr, než som hru dohral. Hlavne preto, že pochybujem o tom, že ju vôbec dohrám. Odohral som približne 10-11 hodín čistého času a som sklamaný a naštvaný.

Príbeh je zasadený do prostredia, ktoré je dobre zvolené – Himaláje, Nepál, hory, slony, atď. Príbeh sa začína tým, že hlavný hrdina Ajay Ghale pricestoval do tohto prostredia, aby tu rozprášil popol svojej nebohej matky, ako si to želala. Pritom hneď na začiatku len tak-tak prežije prestrelku a dostane sa do pazúrov miestneho diktátora menom Pagan Min, ktorému sa podarilo svet presvedčiť, že nie je diktátorom, ale mierumilovným vodcom, ktorý musí chrániť svoju krajinu pred zúrivými útokmi zlých teroristov z organizácie Zlatá Cesta.

Ako ste si asi už domysleli, je to samozrejme naopak a je na vás, aby ste diktátorovi (ktorý mimochodom pôsobí dojmom, že uprednostňuje “kakaové venčeky”, ako Jaro Slávik) klepli po prstoch a dozvedeli sa vážne veci o svojej minulosti (resp. o minulosti svojich rodičov). Toľko k príbehu. Neurazí, a dá sa povedať, že človeka zaujíma ako to pôjde ďalej, či sa vám podarí rozprášiť popol, či vás Pagan bude biť po hlave kabelkou a podobne. 🙂

Far Cry 4 recenzia 02

Grafika

Tá je naozaj vymakaná. Máme tu ďalšiu hru – benchmark. Na môj vkus sú niektoré efekty až príliš silné. Napr. ambientná oklúzia spôsobí, že si nebudete vidieť ďalej od nosa (nazval by som to “príliš tmavá tma”). No keď ju vypnete, zrazu nepriateľov postrieľate ako sliepky v kurníku. Ak si hovoríte, že sa to dá obísť úpravou jasu, kontrastu a gamma korekcií, tak sa mýlite. Takisto známy HDR efekt, keď vychádzate z tmavého prostredia do svetlého, je tak “prepálený”, že si budete pripadať, ako pod vplyvom návykových látok, alebo s vážnou zrakovou poruchou. To sa však úpravou detailov zmeniť dá.

Far Cry 4 recenzia 03

Nechcem, aby moje hodnotenie grafiky vyznelo vyslovene negatívne. V skutočnosti je grafika skvelá a blíži sa celkom slušne k realite. Musím však upozorniť, že ak na vašom stole tróni počítač s i3kou a 2-3 ročnou grafickou kartou mainstreamovej kategórie, budete radi, ak sa vám podarí dosiahnuť 25FPS pri najnižších nastaveniach detailov. Výsledok – na tom istom PC, na ktorom ste sa kochali parádnou grafikou FC3 bude pre vás FC4 vyzerať výrazne horšie ako u predošlej hry – nepríťažlivo, ako kresbička 5 ročného dieťaťa s karpálnym tunelom.

Far Cry 4 recenzia 04

Pre úplnosť dodám, že hra obsahuje okrem štandardných nastavení aj nastavenie “Nvidia”, ktoré by malo byť optimalizované pre grafické karty od tohto výrobcu. Na mojej karte som rozdiel nevidel pozitívne oproti Ultra, mám však starší model – GTX 550Ti. Možno na novších kartách je rozdiel iný.

Ukážka nastavenia Nvidia:

Far Cry 4 recenzia 05

Ultra:

Far Cry 4 recenzia 06

Very High:

Far Cry 4 recenzia 07

Pozitívne Zmeny

Porovnávať budem hlavne s Far Cry 3, zo zjavných dôvodov.

Pozitíva:

vylepšená grafika, pre ktorej náročnosť budete doslova počuť vzlykanie vašej grafickej karty a váš procesor možno spíše petíciu proti vlastnému týraniu

dobre zvolené prostredie – pekná príroda, ktorú si však nevychutnáte, ak na to nemáte dostatočne výkonný stroj

autodrive – vaše vozidlo bude jazdiť samé a vy sa môžete venovať streľbe za jazdy

lepšie vyriešené schopnosti, ktoré získavate – dva druhy – slon a tiger, čiže útočné a obranné

jazda na slonovi – asi jediná zábavná vec v hre, ale omrzí vás samozrejme po chvíli

mini vrtuľník – šikovné to “premiestňovadlo”

hlavný hrdina nečuší a do rozhovorov sa aktívne zapája (narozdiel od niektorých hier)

české titulky (všimnite si, ako zúfalo hľadám pozitíva 😀 )

Far Cry 4 recenzia 08

Prečo hru môžete znenávidieť?

A teraz sa dozviete, prečo moje srdce GamerHatera, v prípade tak veľmi očakávanej hry “poskočilo”.

Negatíva:

bugy – je ich pomerne veľa a sú vážnejšie aj menej vážne, rozhodne ich je priveľa na AAA titul… Prečo hru aj tak vypustili? Lebo Ubisoft.

takmer nulové zmeny oproti Far Cry 3, takže objavovanie nových vecí je skoro nulové = zábava ako na kare

himalájske vsuvky – úlohy, ktoré budete plniť v snežných búrkach, na vrcholoch hôr, kde si opäť nedovidíte na koniec nosa, tentokrát pre sneh… pôjdete na slepo a ešte si aj budete musieť strážiť úroveň kyslíka (v takýchto nadmorských výškach je vzduch riedky, takže potrebujete kyslíkovú masku)

šialená Zoo, ktorá si zaslúži celý nasledovný odsek:

Na chrbte slona

To najhoršie na hre: ZVIERATÁ! Ach tie zvieratá! Táto hra sa mala volať “Simulátor obete”! Neustále na vás budú útočiť zvieratá. Z každej strany. Útok orla tu je tak bežný, že začnete škúliť, pretože neustále jedným okom musíte paranoidne sledovať oblohu, či na vás nezaútočí operená háveď (aspoň, že sup je tu mierumilovný).

Far Cry 4 recenzia 09

Ak sa budete premiestňovať vodou, pozor na akési útočné ryby, ktoré majú asi tak 50kg a nebudú váhať poobhrýzať vaše päty. Pochopiteľne, nie preto, že by vám chceli pomôcť s odumretou pokožkou, ako pri pedikúre Ichtyoterapiou. Ďalej tu máme rôzne psovité šelmy, tie odstrelíte pomerne ľahko, ale pohybujú sa vo svorkách, takže až také ľahké to s nimi mať nebudete.

To nie je ani zďaleka všetko!

Nosorožce, tie sú tu ako malý tank. Ak chcete zložiť k zemi nosorožca, nepribližujte sa na viac ako 20 metrov a majte po ruke aspoň ľahký guľomet. Toto jedno je na hre zrejme veľmi reálne – nechcete stretnúť naštvaného nosorožca. Taký vás zloží na dve rany, s autami si dribluje ako Michael Jordan s loptou a nepriatelia pri ňom zabudnú, že chceli strieľať po vás. Prakticky rovnako nebezpečný, aj keď oveľa menší, je jazvec, ktorý je totálne nereálne odolný voči streľbe.

Far Cry 4 recenzia 10

Osobitnou kapitolou sú slony. Tie sú úplne mierumilovné a po získaní príslušnej schopnosti môžete na nich jazdiť. To do hry vnáša zásadnú zmenu. Je to asi najbezpečnejší dopravný prostriedok, navyše schopný silného útoku. Ak na slonovi nabehnete do nepriateľského tábora, bez väčších problémov z jeho osadenstva narobíte studený nárez. Ako som už spomenul, toto hodnotím pozitívne, ale aj tak vás to po chvíli omrzí. Sloník dokáže šprintovať, ale samozrejme, že nedosiahne takú rýchlosť ako vozidlá. Nehovoriac o tom, že sa vám môže stať, že po zrážke s vozidlom či páde z výšky váš Jumbo bude na placku, odoberie sa do večných lovíšť a ďalej pôjdete peši. Väčšinou však dokáže narobiť riadnu paseku aj zoči-voči po zuby ozbrojenej nepriateľskej základni či kolóne vozidiel.

Takže hávede je v hre neúrekom, nebudem menovať všetky druhy. Potrebujete ich loviť kvôli kožiam, z ktorých si vyrábate vylepšenú výbavu, aby ste uniesli viac rôznych druhov vecí. Jednoducho, znovu to isté, ako u Far Cry 3.

Far Cry 4 recenzia 11

Záver – Far Cry 4 recenzia

Ostatné aspekty hry, ako zbrane, výroba a zber materiálov či postupy obsadzovania územia, si ani nezaslúžia zmienku. Sú buď rovnaké ako u 3ky, alebo stoja za prd. Už to, že som sa najviac venoval zverom, vám musí napovedať, že hra je úplne uletená týmto smerom a po nejakom čase zabudnete na rozprášenie popola matky, na Pagana a iné veci, ktoré by mali byť hlavné. Budete možno plniť hlavné aj vedľajšie úlohy, ale väčšinu času budete bojovať s prírodou, nie s nepriateľom. Celé je to repetitívne, nudné a ak máte za sebou FC3, hra ako sandbox skutočne nestojí za veľa.

Far Cry 4 recenzia 12

Takže pre mňa je Far Cry 4 veľkým sklamaním. Vyslúžil si u mňa už aj vypnutie a následnú dvoj-dňovú prestávku. Ak ste novým hráčom a herné postupy budú pre vás nové, určite zažijete oveľa viac zábavy, ako “starý” hráč. Preto dve hodnotenia na záver.

Ak ste doteraz Far Cry nehrali: 7/10

Skúsený hráč: 5/10

Hodnotenie Far Cry 3:  9,8/10 – recenzia: TU