Ako zarobiť na webstránke – rozhovor

Takmer každý majiteľ webovej stránky stojí pred otázkou, čo robiť, aby bola jeho stránka zisková. Klasická pay-per-click reklama nie je vždy efektívne riešenie. My sme sa o inom spôsobe, ktorý dokáže byť vysoko ziskový, rozprávali s Michaelou Kertészovou, affiliate manažérkou spoločnosti Lead Media, prevádzkujúcou reklamnú sieť Dognet.sk.

gr8.sk: Keď chce byť majiteľ webstránky úspešný v affiliate marketingu (skrátene affil), potrebuje k tomu nejaké špeciálne vzdelanie či školenia, alebo je to pre každého?

MK: Je to úplne pre každého. Zoberme si napriklad mňa. Ak by mi niekto niekedy v živote povedal, že sa budem venovať niečomu podobnému, určite by som sa mu vysmiala, lebo som vždy mala pocit, že ja a takáto forma reklamy, to asi nejde dokopy. Zdalo sa mi to technicky náročné. Dokonca aj keď som sa snažila dostať do sveta affiliate marketingu, odrazu to bolo na mňa priveľa cudzích slov, technických výrazov, ale postupne som pochopila, že to všetko môže do seba zapadať a nie je to až také náročné. Treba povedať, že som mala výborného učiteľa, s ktorým sa tieto informácie snažíme teraz podávať ďalej. Vytvorili sme Super affiliate akadémiu. Kde sa snažíme krok po kroku vysvetliť všetko, čo by mal človek o affile vedieť. To, že som vo videách aj ja, je zárukou, že im budú rozumieť aj ľudia, ktorí sa s týmto pojmom nikdy nestretli.

gr8.sk: Je možné paušálne tvrdiť, že affiliate marketing je výhodnejší ako klasická PPC reklama, ktorú pozná každý?

MK: V podstate áno. Ak sa tomu človek skutočne venuje, tak pre neho bude affil určite správnou voľbou. Dá sa s ním oveľa viac variovať, napredovať, vymýšľať… Samozrejme, pokojne to môžete kombinovať. Affil je fascinujúci najmä tým, že to nie je len nasadenie reklamy a tým to hasne. Naši najlepší publisheri zarábajú aj niekoľko tisíc Eur mesačne.

gr8.sk: A pre také zárobky musia mať aj vysokú návštevnosť?

MK: Určite hrá návštevnosť dôležitú úlohu. No ide najmä o dobre zacielenú návštevnosť. Darmo mi na môj web príde tisíc ľudí, keď ponúkam športové potreby a oni chcú kozmetiku. Treba si v prvom rade vyšpecifikovať cieľovú skupinu a zamerať sa na ňu.

gr8.sk: Je možné byť v affile úspešný, aj keď sa tomu nevenujem na 100%?

MK: Áno je. Samozrejme, že keď chceme na niečom zarobiť, treba tomu obetovať aj čas. Postupne pokojne začnite len s nejakým vyhradeným časom denne. Veľakrát sa však stane, že publisheri zistia, že sa im už neoplatí chodiť do “klasickej” práce a presedlajú už len na affiliate marketing.

gr8.sk: Takže najčastejšou chybou začiatočníka môže byť zle cielená reklama, alebo sú aj iné časté chyby?

MK: Áno, toto býva chybou. Ďalšou je: „Umiestnil som na web banner a už ho tam mám týždeň, no nefunguje mi to.“. V prvom rade, affiliate marketing nie je raketovo rýchla záležitosť. Treba nasadzovať, skúšať, pozerať, kde mám viac klikov, nedať len jeden banner do pravého dolného rohu stránky a byť nespokojný, ak mi neprinesie výsledok. Ale opakujem, ak sa tomu človek začne venovať, určite mu to prinesie želaný úspech. Pýtajte sa sami seba: „Ak by som prišla na tento web, zaujala by ma táto reklama? Všimla by som si ju? Kúpila by som si to?“. Pokojne sa opýtajte aj známych. Super je to, že nemusíme ostávať len pri banneroch, možností je naozaj veľmi veľa.

gr8.sk: A čo chyby v umiestnení a množstve reklamy? Asi sa to dá prehnať aj v tomto.

MK: Samozrejme. Treba nájsť zlatú strednú cestu, ako sa vraví. Šablóna priamo neexistuje, lebo každý web a aj cieľová skupina sa správa inak, no ak budete mať web, pokojne sa Vám naň môžeme pozrieť a poradiť, aké vylepšenia by sme tomu ešte dali (kerteszova@leadmedia.sk).

gr8.sk: A viete poradiť aj nepriamo – čo sa týka propagácie webu na podporu návštevnosti?

MK: Ohľadom propagácie je tých prvkov skutočne viac, čiže to by bolo na dlhšie. V akadémii sme tomu venovali samostatnú časť, ale vo všeobecnosti napr. platí, že čím viac sa o vás v online svete “rozpráva”, tým lepšie. A potom, stránku si môžete spropagovať platenou, ale aj neplatenou formou. Ideálne je, ak sa dopĺňajú.

gr8.sk: Môžem svoje úspechy podporiť napríklad sociálnymi sieťami, alebo to nie je “košér”?

MK: Mám celkom fajn tip, čo sa týka prispievania do diskusií, lebo to je vec, ktorú môžete využiť. Nájdite si na nete diskusie, ktoré sa venujú vašej oblasti a zapájajte sa. Pozor! Nehovorím o zapájaní sa spôsobom: „klikni sem a bodka“. Dajte svojmu príspevku pridanú hodnotu. Alebo rovno rozprúďte diskusiu o ňom. „Čo si myslíte o tomto a tomto?“ Nespamujte, robte to intelignetne. Čím viac sa bude váš web spomínať, tým máte opäť väčšiu šancu dostať sa vyššie vo vyhľadávačoch.

gr8.sk: Existuje aj nejaká spätná kontrola od inzerentov, ktorí napríklad povedia “Toto nie. Tento web sa nám nepáči. Na tomto webe inzerovať nebudeme.”?

MK: V každej kampani sú určené nejaké základné podmienky. Snažíme sa ale, aby to nebolo príliš obmedzujúce a vždy to zdôrazňujeme aj inzerentom. Veľmi si však vážime, že existuje medzi nami dôvera. Inzerenti nepotrebujú publisherom zbytočne komplikovať život a my z Dognetu sa zas snažíme, aby publisheri neporušovali nejaké základné pravidlá. Priebežne to kontrolujeme.

gr8.sk: Chceli by ste na záver odkázať niečo naším čitateľom, v ktorých sme vyvolali záujem?

MK: Skúste to a postupne sa učte. Vašou obrovskou výhodou je, že Slovensko je v affile ešte len v začiatkoch. Čo by dali za tento trh iné krajiny. My ho tu máme, tak prečo to nevyužiť?

gr8.sk: Ďakujem za rozhovor!

za gr8.sk Peter Vnuk

Toto je ukážková a zároveň skutočná reklama. 🙂 V mBank prebieha akcia, kde môžete získať 100Eur na dovolenku! (Nie, nie je to súťaž.)

O autorovi

Peter Vnuk
Peter Vnuk
Je celoživotným fanúšikom technológií a pracuje pre niekoľko popredných slovenských médií z tejto oblasti. Okrem produktových recenzií, spravodajstva zo sveta vedy a techniky, sa venuje tiež tematickým článkom na hi-tech témy, ako je umelá inteligencia, robotika, virtuálna realita a pod. Je mu blízka tiež herná sféra, preto recenzuje aj herné príslušenstvo a hry.

Pridaj komentár