Bude rok 2020 rokom virtuálnej reality?

Bude rok 2020 rokom virtuálnej reality titulka

Virtuálna realita už tu nejaký ten piatok je, ale cestu k bežnému používateľovi si hľadá ťažšie. Ak si chcete zahrať či skúsiť pár pravých VR zážitkov, potrebujete relatívne veľký priestor a dostatok financií. Možnosti, ktoré súčasný vývoj hardvéru a softvéru prináša by však mohli priniesť headsety k oveľa širšiemu publiku.

Oculus Quest či HTC Vive Focus a sloboda pohybu vo VR

Virtuálna realita 2020 standalone headset VR

Oculus Quest prišiel na trh v roku 2018 a postupne si získava srdcia fanúšikov virtuálnej reality. Podobnému úspechu sa tešia aj ďalšie standalone headsety. Dôvod je jasný – k týmto VR headsetom nepotrebujete nadupaný herný PC za tisíce eur. Celý hardvér sa totiž ukrýva v rovnako veľkých okuliaroch ako pri ktoromkoľvek inom VR produkte. A má to ešte jednu výhodu. Samostatne fungujúce VR okuliare nemajú žiadne pripájacie káble (iba jeden na nabíjanie po asi niekoľkých hodinách hrania), takže máte ozajstnú slobodu pohybu pri akejkoľvek činnosti mimo reality. Možno sa to na prvý pohľad nezdá, ale toto je skutočný posun vpred pri vývoji VR a jeho domácom používaní.

Do boja proti AMD a NVIDIA vyráža Qualcomm a Snapdragon

Virtuálna realita 2020 NVIDIA

Kým donedávna boli vhodným ekosystémom pre VR iba grafické karty od dominantných hráčov na tomto poli, postupne sa pridávajú ďalší. Qualcomm sa hlásia so svojimi procesormi Snapdragon, ktoré môžu rozvíriť vody virtuálnej reality. Výrobca totiž už dlhé roky dokazuje, že vie dodať vysoký výkon v kompaktných rozmeroch mobilných telefónov.

Umelá inteligencia vám pomôže s nepríjemným pocitom z virtuálneho pohybu

Ak ste už headset skúsili, možno ste zažili tzv. motion sickness alebo “chorobu z pohybu”. Mozog totiž reaguje na ilúziu pohybu vo virtuálnom svete a vyrovnáva sa s ňou po svojom. To sa prejavuje ako nepríjemný pocit, ktorý si možno pamätáte z cesty autobusom alebo autom v mladšom veku. LG sa snaží s týmto problémom bojovať umelou inteligenciou (AI), ktorá má redukovať podobné pocity pri hraní vo VR. Ani Facebook nezaháľa a so svojou ideou Facebook DeepFocus sa zameriava na AI, ktoré dokáže vytvárať efekty zaostrovania.

AI

VR aplikácie prekonávajú miliónové predaje

Beat Saber je jednou z mála hier pre virtuálnu realitu, ktorá sa z takéhoto úspechu môže tešiť. Hra od tímu slovenských a českých vývojárov, v ktorej sa svetelnými mečmi dvoch farieb snažíte pretnúť kocky v rytme pesničky, si získala fanúšikov po celom svete a dvakrát po sebe sa stala VR hrou roka. O číslach aké dosahuje Beat Saber sa prednedávnom žiadnemu vývojárovi pre VR platformu ani nesnívalo. Zrejme aj preto štúdio zodpovedné za VR hit nedávno kúpil Facebook. Trend naznačuje, že virtuálna realita je stále populárnejšia a dostupnejšia a vyrovná sa tak bežnej domácej konzole. Beat Saber nie je jediná VR aplikácia, ktorá sa teší z úspechu. Spomenúť treba aj Astro Bot Rescue Mission alebo Google Earth či BigScreen VR.

Virtuálna realita 2020 Beat Saber

Haptické oblečenie pre ešte intenzívnejší zážitok

Možnosť ocitnúť sa v inej realite dnes už nikoho sčítaného neprekvapí. Predstavte si však, že okrem bežných interakcií s digitálnym svetom môžete virtualitu dokonca cítiť. Na trh sa postupne dostávajú haptické kombinézy, rukavice alebo helmy, ktoré na princípe vibrácií alebo elektrickej stimulácie dokážu imitovať pocit výbuchu, schytanej guľky alebo pohryznutia zombíkom.

Virtuálna realita 2020

Tajomný projekt Dreadnought a najreálnejšia hra doteraz?

Hellblade

Pred pár dňami oznámil šéf štúdia Ninja Theory (Hellblade: Senua’s Sacrifice) tajomný projekt Dreadnought. Opisuje ho ako – podľa neho – posledné nové médium, ktoré redefinuje pojem zábavy a reality. Dreadnought sľubuje najdokonalejšie priblíženie realite, aké sa doteraz podarilo. Ninja Theory už vlastní Microsoft a finančný tok môže štúdiu pomôcť vyvinúť revolučnú novinku. Autori Hellblade nakoniec s veľkými ambíciami pristupujú aj k Hellbalde 2 a Bleeding Edge.

Virtuálna realita zažíva akúsi renesanciu. HTC, Oculus a ďalší si uvedomujú, že asi päť stoviek za headset a minimálne ďalšiu tisícku za PC s poriadnou grafikou, procesorom a RAM pamäťou nemá len tak ktokoľvek v šuplíku. Odpojiť VR sety od ďalšieho hardvéru sa javí ako správny krok. Je to pohodlnejšie a ušetrené peniaze môžete investovať do haptického obleku, ktorý zážitok posunie na celkom iný level. Rok 2020 môže byť prelomovým, pretože popularita VR postupne prinúti aj veľké herné štúdiá presunúť časť svojej pozornosti a peňazí na vývoj titulov, ktoré nás kvalitou spracovania môžu ohromiť.

O autorovi

Pavol Kušnír
Pavol Kušnír
Kreatívny nadšenec a profesionálny tvorca nápadov s obrovským nadšením pre všetko herné, filmové, virtuálne a digitálne. Maniak do médií, technológií a komiksu s profi prístupom geeka. Svoj voľný čas trávi kdekoľvek, kde je zábava a priateľský challenge v zbieraní bodov či zachraňovaní princeznej.

Pridaj komentár