Dreams na PS4 z teba spraví 14. februára herného vývojára

Dreams Sony PS4 titulka

Dreams. Každý hráč o tom raz sníval. Občas si predstavoval, ako plný nadšenia vtrhne do kancelárie potenciálneho investora a rozpovie mu svoj príbeh o unikátnej hre, v ktorej opravár v čiapke bojuje proti korytnačkám a drakovi, aby zachránil princeznú.

Alebo si hráč predstavoval, ako s balíčkom čipsov po nociach kóduje budúci Tetris. Lenže realita nás rýchlo prefackala. Po hodinách návodov a hľadania odpovedí na fórach sme sa pustili do sťahovania Unity alebo CryEnginu s cieľom začať tvoriť vlastnú hru. Ale nedarilo sa nám. Novinka Dreams pre PS4 to môže zmeniť.

Vytvorte hru v hre

Dreams Sony PS4

Definovať jednoznačne hru Dreams nie je až také jednoduché. Predstavte si to ako veľmi jednoducho spracovaný engine na tvorbu digitálneho prostredia hier, animácií, hudby či videí. V Dreams si môžete zahrať kampaň, ktorá pôsobí ako tutoriál.

Ten vás naučí základné prvky ovládania: ako začať tvoriť priestor, ako vkladať objekty, kopírovať a upravovať ich, ako zapracovať fyziku alebo pridať efekty svetla, tieňov či počasia. Znie to až príliš dobre, aby to bola pravda, ale Dreams má našliapnuté stať sa doslova snom pre každého s bujnou predstavivosťou, no Java a C++ mu nikdy nešli.

Aj Dreams má však svoje limity. Urobí len to, čo mu prikážete. No platí, že čím viac času v hre strávite, tým detailnejšie vaše výtvory budú. Už teraz nájdete na YouTube tisícky výtvorov, ktoré prerobili Crasha Bandicoota alebo vyrobili verné kópie interiéru Titanicu.

Inšpirujte sa a potom tvorte

Okrem samotného vytvárania vlastného obsahu si môžete pozrieť výtvory komunity. Ak sú to hry, môžete si ich dokonca zahrať. Toto je hádam jediná výrazná slabina Dreams. Je závislá na komunite. Na jej aktivite, nových nápadoch a vzájomných interakciách.

Bez komunity je Dreams len pustým miestom, v ktorom si váš výtvor nikto nikdy nepozrie a nezahrá. Ak dokáže Sony a Media Molecule (LittleBigPlanet) postupne dávkovať nový a nový obsah s novými možnosťami, má to potenciál.

Media Molecule tvrdí, že do hry neskôr pribudne aj online multiplayer. To by v praxi znamenalo spoločné tvorenie hry s priateľmi. Pri vydaní hry to bude možné len v offline režime. To opäť posunie Dreams na iný level, pretože spoločná tvorba bude nielen zaujímavejšia a detailnejšia, ale aj zábavnejšia.

Concrete Genie a BubbleBath engine

Minuloročná novinka Concrete Genie je jednou z hier, ktorá bola takpovediac vytvorená v prostredí hry Dreams. Teraz ju môžete reálne naklikať v e-shope s videohrami a jej tvorcovia na nej zarobili. Nie je to však také jednoduché aj pre vaše výtvory.

Hodiny skúmania Redditu odhalili, že Sony chce tie najlepšie originálne projekty vydávať, ale nikto teraz nevie, ako to bude s potenciálnym ziskom. Bude vaša hra majetkom Sony alebo Media Molecule? Budú vlastniť iba časť? Zatiaľ to nie je jasné, ani veľmi podstatné. Od 14. februára pôjde najmä o budovanie komunity a udržanie ambiciózneho projektu pri živote.

Dreams aj Concrete Genie fungujú na BubbleBath engine. Engine má svoje limity a super detailnú hru s next-gen grafikou z toho zrejme nikto nedostane, ale pre svoje jednoduché prostredie a intuitívny dizajn mu to mnohí odpustia. Najmä, ak si uvedomíme fakt, že v Dreams môžete vytvoriť hry, ktoré by inak vyžadovali roky dizajnu. Na úvod to vôbec nie je zlé.

Dreams Sony PS4 Start Dreaming

Je teda niečo, čo v Dreams nedokážete vytvoriť?

V skratke? Nie. Limitom je len vaša predstavivosť a schopnosti, ktoré ste získali. Vaša hra môže mať príbeh, texty, hovorené dialógy, vlastnú hudbu a zvukové efekty, animácie, cutscény s pohyblivou kamerou a prepracovanú fyziku zbraní. Možnosti sú naozaj neobmedzené, variácií je mnoho a výsledný efekt sa násobí tým, koľko času a tvorivej schopnosti do hry vložíte.

Dreams Sony PS4

Niečo podobné bolo donedávna iba snom, ale Dreams je od 14. februára realitou. Za pár desiatok eur dostanete veľmi slušný nástroj, ktorý vám v domácom prostredí umožní vytvoriť čokoľvek si dokážete predstaviť.

O autorovi

Pavol Kušnír
Pavol Kušnír
Kreatívny nadšenec a profesionálny tvorca nápadov s obrovským nadšením pre všetko herné, filmové, virtuálne a digitálne. Maniak do médií, technológií a komiksu s profi prístupom geeka. Svoj voľný čas trávi kdekoľvek, kde je zábava a priateľský challenge v zbieraní bodov či zachraňovaní princeznej.

Pridaj komentár