🍪 Máš rád sladké?

Zbierame len nevyhnutné cookies. Ak nám to povolíš, budeme zbierať aj tie analytické na zlepšenie tvojho zážitku s našimi službami. Ochrana osobných údajov

Google vás naučí ako nedpoľahnúť dezinformáciám

Ste „dezolát“? Google vás naučí ako nepodľahnúť dezinformáciám

Peter Vnuk
Peter Vnuk

Spoločnosť Google spustila na sociálnych sieťach intenzívnu reklamnú kampaň založenú na metóde prebunkingu. Tá spočíva v krátkom vystavení miliónov používateľov sociálnych sietí manipulatívnym oznámeniam a metódam, ktoré využívajú dezinformátori. Aktuálne publikovaná štúdia Cambridgeskej univerzity a tímu Google Jigsaw potvrdila, že táto metóda, ktorá funguje podobne ako očkovanie, buduje odolnosť a čiastočne pomáha proti tomu, aby ľudia v budúcnosti škodlivým dezinformáciám uverili a šírili ich ďalej.

Reklamnú kampaň vytvorili odborníci z Jigsaw, oddelenia spoločnosti Google skúmajúceho hrozby pre otvorenú spoločnosť, v spolupráci s factcheckingovým projektom Demagog, vzdelávacím projektom Jeden svět na školách a v konzultácii s ďalšími zástupcami z akademickej obce a overovateľmi faktov.

Kampaň na Slovensku pozostáva zo 60-sekundových videoreklám nasadených na sociálnych sieťach. Kampaň bude zameraná na širokú verejnosť staršiu ako 18 rokov a bude sa snažiť o prevenciu proti manipulatívnym technikám, ktoré dezinformačná scéna využíva na šírenie škodlivých dezinformácií namierených proti utečencom z Ukrajiny. Kampaň pobeží v lokálnych verziách okrem Slovenska, aj v Čechách a v Poľsku.

Metódu prebunkingu, ktorá bola pôvodne prvýkrát použitá v 60. rokoch 20. storočia, ďalej vyvinuli a testovali výskumníci z tímu Jigsaw spoločne s akademikmi. Jej cieľom je budovať odolnosť ľudí voči dezinformáciám pomocou ukážok často používaných naratívov a príkladov manipulačných techník a tém. Medzi ne patrí napríklad metóda obetného baránka, kedy sa vina za negatívne skutočnosti zvaľuje na určitú znevýhodnenú skupinu, alebo metóda vyvolávania strachu.


Prečítaj si tiež: Prieskum: Seniori sú v prijímaní cookies obozretnejší než mladí ľudia


V časopise Science Advances nedávno publikovaná štúdia psychológov z Cambridgeskej a Bristolskej univerzity preukázala, že jedinci vystavení takýmto prebunkingovým oznámeniam dokážu potom lepšie rozpoznať dezinformácie a je tiež menej pravdepodobné, že ich budú ďalej šíriť. Podľa prvotných výskumov vedených akademikmi z inštitúcií ako Harvardova univerzita, MIT alebo Cambridgeská univerzita je táto metóda o niečo účinnejšia ako bežne využívaný fact-checking spočívajúci v overovaní a vyvrátení jednotlivých nepravdivých tvrdení.

Ešte v júni spoločnosť Google spolu s partnermi zorganizovala v Prahe medzinárodnú konferenciu pod názvom Fighting Misinformation Online. Výskumníčka z tímu Jigsaw Beth Goldberg tam metódu prebunkingingu predstavila zástupcom vlád, vzdelávacích inštitúcií, neziskových organizácií, technologického sektora, médií aj verejnosti. Konferencia bola platformou na zdieľanie riešení ako znížiť dopad dezinformácií a jej účastníci sa zhodli na potrebe spoločného a koordinovaného postupu.

Zdroj: TS


Staň sa súčasťou aktívnej komunity TechGuru SK/CZ na Facebooku a na Instagrame.

Nájdeš nás aj na YouTube


Pokračuj v čítaní

Povedali o nás...