Ste „dezolát“? Google vás naučí ako nepodľahnúť dezinformáciám

Google vás naučí ako nedpoľahnúť dezinformáciám

Spoločnosť Google spustila na sociálnych sieťach intenzívnu reklamnú kampaň založenú na metóde prebunkingu. Tá spočíva v krátkom vystavení miliónov používateľov sociálnych sietí manipulatívnym oznámeniam a metódam, ktoré využívajú dezinformátori. Aktuálne publikovaná štúdia Cambridgeskej univerzity a tímu Google Jigsaw potvrdila, že táto metóda, ktorá funguje podobne ako očkovanie, buduje odolnosť a čiastočne pomáha proti tomu, aby ľudia v budúcnosti škodlivým dezinformáciám uverili a šírili ich ďalej.

Reklamnú kampaň vytvorili odborníci z Jigsaw, oddelenia spoločnosti Google skúmajúceho hrozby pre otvorenú spoločnosť, v spolupráci s factcheckingovým projektom Demagog, vzdelávacím projektom Jeden svět na školách a v konzultácii s ďalšími zástupcami z akademickej obce a overovateľmi faktov.

Kampaň na Slovensku pozostáva zo 60-sekundových videoreklám nasadených na sociálnych sieťach. Kampaň bude zameraná na širokú verejnosť staršiu ako 18 rokov a bude sa snažiť o prevenciu proti manipulatívnym technikám, ktoré dezinformačná scéna využíva na šírenie škodlivých dezinformácií namierených proti utečencom z Ukrajiny. Kampaň pobeží v lokálnych verziách okrem Slovenska, aj v Čechách a v Poľsku.

Metódu prebunkingu, ktorá bola pôvodne prvýkrát použitá v 60. rokoch 20. storočia, ďalej vyvinuli a testovali výskumníci z tímu Jigsaw spoločne s akademikmi. Jej cieľom je budovať odolnosť ľudí voči dezinformáciám pomocou ukážok často používaných naratívov a príkladov manipulačných techník a tém. Medzi ne patrí napríklad metóda obetného baránka, kedy sa vina za negatívne skutočnosti zvaľuje na určitú znevýhodnenú skupinu, alebo metóda vyvolávania strachu.


Prečítaj si tiež: Prieskum: Seniori sú v prijímaní cookies obozretnejší než mladí ľudia


V časopise Science Advances nedávno publikovaná štúdia psychológov z Cambridgeskej a Bristolskej univerzity preukázala, že jedinci vystavení takýmto prebunkingovým oznámeniam dokážu potom lepšie rozpoznať dezinformácie a je tiež menej pravdepodobné, že ich budú ďalej šíriť. Podľa prvotných výskumov vedených akademikmi z inštitúcií ako Harvardova univerzita, MIT alebo Cambridgeská univerzita je táto metóda o niečo účinnejšia ako bežne využívaný fact-checking spočívajúci v overovaní a vyvrátení jednotlivých nepravdivých tvrdení.

Ešte v júni spoločnosť Google spolu s partnermi zorganizovala v Prahe medzinárodnú konferenciu pod názvom Fighting Misinformation Online. Výskumníčka z tímu Jigsaw Beth Goldberg tam metódu prebunkingingu predstavila zástupcom vlád, vzdelávacích inštitúcií, neziskových organizácií, technologického sektora, médií aj verejnosti. Konferencia bola platformou na zdieľanie riešení ako znížiť dopad dezinformácií a jej účastníci sa zhodli na potrebe spoločného a koordinovaného postupu.

Zdroj: TS


Staň sa súčasťou aktívnej komunity TechGuru SK/CZ na Facebooku a na Instagrame.

Nájdeš nás aj na YouTube


O autorovi

Peter Vnuk
Peter Vnuk
Je celoživotným fanúšikom technológií a pracuje pre niekoľko popredných slovenských médií z tejto oblasti. Okrem produktových recenzií, spravodajstva zo sveta vedy a techniky, sa venuje tiež tematickým článkom na hi-tech témy, ako je umelá inteligencia, robotika, virtuálna realita a pod. Je mu blízka tiež herná sféra, preto recenzuje aj herné príslušenstvo a hry.

1 Komentár

  1. Jirka hovorí: Odpovedať

    Zrovna Google je tím pravým, který bude dávat rady…kdo vlastní Google ? ten je pánem situace…a mediální síly…

Pridaj komentár