Hitman: Absolution recenzia

alebo “Najkrajšie na plešatej hlave je, že počuješ snehové vločky.”

autor recenzie: Pedro

 

Túto recenziu bude zrejme dobré rozdeliť na dve časti. Pre tých, ktorí už hernú sériu Hitman poznajú, a pre tých, ktorí sú tak mladí, alebo tak sklerotickí, že nepoznajú, alebo si nepamätajú ani jeho posledné pokračovanie pred šiestimi rokmi.

Začneme časťou pre tých druhých:

Hitman je legenda. Je to značka v hernom svete, a keď ju nepoznáte, mali by ste sa aspoň trošku hanbiť. Takže hanbite sa teraz – 3,2,1 … Fuj! Pokiaľ by ste namietali, že poznáte film, tak ten sem nemiešajte, ten vznikol až po hre, síce som ho nevidel, ale počul som, že je o ničom, takže zase : Fuj! OK, dosť bolo hanby a pokrikov, prejdeme k veci.

Príbeh

Nebudem prezrádzať dej, iba vám poviem, že napriek tomu, že zápletka nie je nijak zložitá, príbeh je kvalitný, a je tvorený videosekvenciami, ktorých nie je priveľa, a vyvolávajú dokonca emócie. Herecké výkony, strih, efekty, mimika, a pohyb postáv sú perfektné a detailné, vidíte ešte aj každý j*bák na ksichte postavy. Takže v tomto smere nemám žiadnu námietku.

Z deja úplne stačí keď vám poviem, že hlavný hrdina – Agent 47 je holohlavý nájomný vrah, ktorého akási Agentúra nejakými sajrajtami tak vycvičila a chemicky upravila, že je z neho dokonalý vraždiaci stroj, ktorého nikto nedokáže zastaviť, a už samotné vyslovenie jeho kódového označenia zafarbuje nepriateľom nohavice do hneda. Viac ani nepotrebujete vedieť.

Boj a Schopnosti

Vďaka Agentúre má Agent 47 okrem iného aj schopnosti, ktoré síce s realitou nemajú nič spoločné, ale hrateľnosť a zábavnosť zvyšujú. Takže pripravte sa na to, že keď stlačením klávesy zapojíte do boja svoj inštinkt, budete vidieť nepriateľov cez steny, budete sa vyhýbať odhaleniu, a čo je najzaujímavejšie – keď bude pred vami stáť niekoľko nepriateľov, a zapojíte inštinkt s tzv. Point Shootingom, na chvíľu sa pre vás spomalí čas, vy označíte nepriateľov, ktorých chcete zastreliť, a 47 to za vás urobí takou rýchlosťou, že dotyční si nestihnú ani prdnúť… Aby to nebolo také ľahké, musíte pri označovaní dobre mieriť, a konať veľmi rýchlo, pretože inštinkt má svoj ukazovateľ, a jeho “množstvo” sa rýchlo míňa.

Zbrane

Čo sa týka zbraní, tých je neúrekom. Od fliaš, kladív, či kovových trubiek, ktoré sa všade povaľujú, a môžete ich použiť na tiché zabitie zo zadu, hlasnejšie zabitie zpredu, odpútanie pozornosti stráží odhodením, či priame hodenie po nepriateľovi, cez revolvery, pištole, krátke a dlhé samopaly, až po výbušniny ako C4. Takúto výbušninu keď hodíte medzi tlupu nepriateľov, tí hneď po výbuchu “zorganizujú letecký deň”, k čomu mám 2 poznámky – výbuch C4ky znie veľmi slabo a nereálne, čo kazí zábavu (dôkazové VIDEO TU). Silnejšie zvukové kulisy budete počuť doma po nedeľnej fazuľovej polievke. Fakt nepreháňam! A druhá poznámka – ľudia po takomto výbuchu vyzerajú úplne v pohode, len sa nehýbu. Nič odtrhnuté, žiadne zranenia, len nejaká krv. Zrejme tvorcovia nechceli zvyšovať brutálnosť hry.

Grafika a zvuk

Grafika je vymakaná, je detailná, oku lahodiaca, a prepracovaná, hotový benchmark. To samozrejme vedie ku vysokej hardwarovej náročnosti. Ak sa obávate, že vaše PC hru naplno nezvládne, je dosť možné, že máte pravdu. Mne to na mojom novom i3 3,3GHz, 8GB RAM, s nVidou GTX 550Ti, Windows 7 64bit, na nastavení grafiky Ultra dalo sotva 15 FPS (takto som naposledy nadával, keď mi kamarát povedal, že nevidí rozdiel medzi Star Trekom a Star wars), po vypnutí MSAA a nastavení na High sa to zmenilo na 30 až 40 FPS. Takže ak nemáte nadpriemerne silný stroj (ten môj môžeme dnes považovať za priemer), tak sa pripravte pri nastavení Ultra na prehliadku slideshow, ako keď si pozeráte fotky z dovolenky. Na High je to samozrejme ešte stále super, ale štve ma že to nejde naplno. Taký Assasins Creed má tiež úžasnú grafiku, a beží naplno aj na slabších strojoch, takže NIE, neodpúšťam to autorom Hitmana!

Grafiku vylepšujú aj efekty spomalenia času, a efekt filmovej kamery pri použití inštinktívnej streľby, ktoré nenásilným spôsobom vylepšujú váš herný zážitok, a dodávajú vám pocit, že ste totálny BADASS! (pre tých čo nerozumejú anglicky – v preklade ste “zlá riť”).

Zvuková kulisa je vo filmovom štýle, a mení sa podľa situácie. Musím oceniť kvalitný dabing, postavám je rozumieť čo hovoria aj bez titulkov (to sa často nevidí!). Jediné čo kazí dojem sú tie prskavkové zvuky výbuchov vami hodených výbušnín.

Hrateľnosť

Tá je na vysokej úrovni, pokiaľ si nastavíte detaily tak, aby vám to nesekalo. Toto je práve aspekt, ktorý robí z tejto hry hitovku. Všetko je to založené na tom, že máte určitý cieľ = osobu určenú na utratenie, a čím viac nenápadne ju odstránite, tým viac bodov získate. Naopak čím väčší cirkus pri tom narobíte, tým menej bodov dostanete. Napríklad za zneškodnenie osôb, ktoré nie sú na zozname cieľov sa vám body odpočítajú, za odstránenie stôp, ako sú mŕtvoly, sa vám body pripočítajú.

Každá situácia má niekoľko možných riešení, a je iba na vás, ktorý spôsob postupu si zvolíte. Preto je dobré každú lokáciu najskôr preskúmať, a zistiť aké sú možnosti. Znovu uvediem príklad – máte zabiť niekoho, kto je na 3.poschodí budovy. Môžete sa dovnútra dostať cez kanalizáciu, a nikto vás neuvidí vchádzať, alebo môžete vojsť hlavným vchodom, ale v tom prípade sa pripravte buď na to, že vás čaká riziko prezradenia vašej osoby a následná prestrelka, alebo vojdete v prestrojení napríklad za poslíčka pizze, a všetci vás pustia až k cieľu, ktorý si tú pizzu objednal. Prestrojenia sú jednou z hlavných funkcií, čo budete v hre využívať veľmi často.

Takisto na otvorenom priestranstve môžete cieľ odstreliť zo vzdialenosti, na akú vás bodyguardi pustia, alebo si nájdete tiché miesto v neďalekej budove a odstrelíte ho snajperkou “jak Pán”. Možností je kopa. Lokácie sú rôzne, a štýl boja a taktiky sa tak neustále mení a neopakuje sa. Osobitne ma pobavila lokácia, kde som sa predieral kukuricou, a s nepriateľmi sme sa nevideli 😀 kukuričné VIDEO TU

Bugy a Nezmysly:

Myslím, že som našiel iba dva. Ten prvý nastal keď som mal akože v rukách zbraň, a pritom som mal ruky prázdne. Strieľať z prázdnych rúk to má štýl 🙂 Ten druhý sa stal pri prestrelke v súdnej sieni (viď obrázky). Ak sa v hre vyskytujú okrem bugov aj nejaké nezmysly, tak je to vždy v záujme zábavy, takže tam ma nenaštvalo nič.

Časť druhá – pre tých, ktorí už Hitmana dávno poznajú:

Je to ešte lepšie, ako tie staré časti, neprináša veľa inovácií, len vylepšuje to, čo už fungovalo, a to je dobre. Koniec druhej časti recenzie. Ďakujem za pozornosť! 🙂

Záver pre všetkých:

Je to graficky vymakané, náročné na hardware, ale je to zábavné a hrateľné. Čo ma vytočilo je posledná scéna pred Epilógom, nebudem hovoriť o tom, čo konkrétne ma naštvalo, skúste si to sami. Celková úroveň vytočenia hráča je ale nízka, takže rozhodne odporúčam! Ale tiež odporúčam, pokiaľ máte slabé nervy ako ja, obtiažnosť Easy, aby ste si zbytočne nezvyšovali úroveň vytočenia hráča. Ja osobne nemám nervy na to, skúšať dokola každú jednu scénu, radšej prejdem ako nôž maslom.

Pedro

 

Úroveň vytočenia hráča: 1/10 – skoro pokojný

 

Exkluzívne gameplay video (upútavka: je to zo strip-clubu):


O autorovi

Peter Vnuk
Peter Vnuk
Je celoživotným fanúšikom technológií a pracuje pre niekoľko popredných slovenských médií z tejto oblasti. Okrem produktových recenzií, spravodajstva zo sveta vedy a techniky, sa venuje tiež tematickým článkom na hi-tech témy, ako je umelá inteligencia, robotika, virtuálna realita a pod. Je mu blízka tiež herná sféra, preto recenzuje aj herné príslušenstvo a hry.

Pridaj komentár