Microids a Studio Virtuallyz pripravujú remaster kultovej adventúry Syberia z roku 2002. Hra, ktorá preslávila zosnulého výtvarníka Benoîta Sokala, sa vráti s úplne prepracovanou grafikou, novým ovládaním a zachovaným hlbokým príbehom
Návrat legendy v Syberia Remastered
Syberia patrí medzi najvýznamnejšie adventúry všetkých čias. Pôvodná hra vyšla v roku 2002 na PC a neskôr aj na ďalších platformách. Jej autor, belgický výtvarník Benoît Sokal, vytvoril vizuálne a naratívne unikátny svet, ktorý spája realizmus s poetickým strojovým svetom v štýle clockpunk.
V máji (květen) 2025 štúdiá Microids a Virtuallyz oznámili, že na konci roka uvedú remaster prvého dielu pod názvom Syberia Remastered, určený pre PC, PlayStation 5 a Xbox Series X/S.
Ide o druhý návrat k Sokalovej tvorbe v krátkom čase. Len pár týždňov predtým vyšiel remake jeho debutovej hry Amerzone: The Explorer’s Legacy.
Verné prepracovanie s rešpektom k originálu
Vývojári sa rozhodli pre detailné prepracovanie všetkých grafických prvkov hry v modernej 3D podobe. Zachovali však vizuálny štýl, ktorý je pre Sokalove diela charakteristický. Ikonické postavy ako právnička Kate Walkerová či „automaton“ Oscar získali nové modely, rovnako ako všetky lokácie od fiktívnej francúzskej dediny Valadilène až po zasnežené planiny východnej Európy.

Elder Scrolls VI: Všetko, čo zatiaľ vieme. A čo si (ne)trúfame dúfať
Aj viac ako päť rokov po oznámení zostáva Elder Scrolls VI jednou z najtajomnejších hier na trhu. Bethesda síce informácie dávkuje po kvapkách, no z kúskov, ktoré máme, sa dá poskladať obraz budúcnosti fantasy RPG. A keď už fakty nestačia, pomôžeme si trochu fantáziou – tou istou, ktorá nás v Tamrieli drží od čias Morrowindu...
Nové grafické spracovanie má priniesť hlbší vizuálny zážitok bez toho, aby narušilo pôvodnú estetiku. Prvý teaser, ktorý bol zverejnený krátko po oficiálnom oznámení, ukázal niekoľko scén zo známych prostredí aj novú podobu hádaniek.
Modernizované ovládanie a upravené hádanky
Remaster neprináša len vizuálne zmeny. Tvorcovia prepracovali používateľské rozhranie, navigáciu a celkové ovládanie tak, aby zodpovedali dnešným štandardom. Ovládanie postáv a prechod medzi obrazovkami majú byť plynulejšie a intuitívnejšie.
Zásadných zmien sa dočkali aj herné hádanky. V pôvodnej hre boli miestami považované za príliš zložité alebo nelogické. Nová verzia ich zachová ako kľúčový prvok príbehu, no zároveň ich prispôsobí tak, aby ich riešenie bolo prístupnejšie aj pre menej skúsených hráčov. Aj tu však vývojári sľubujú, že nedôjde k oslabeniu naratívneho alebo logického významu hádaniek.
Syberia Remastered má príbeh, ktorý sa nemení
Najväčšou prednosťou Syberie vždy bol jej príbeh. Kate Walkerová prichádza do Valadilène, aby právne uzavrela predaj továrne na hračky. Namiesto rutinného prípadu sa však ocitá na nečakanej ceste naprieč kontinentom, sledujúc stopy vynálezcu Hansa Voralberga, ktorý sa vydal hľadať posledných žijúcich mamutov na mýtickom ostrove Syberia.

Simulátor úniku z Titanicu budí obavy. Hráči spochybňujú zásadnú vec
Titanic Escape Simulator má hráčom ponúknuť únikovú hru zasadenú do prostredia slávnej námornej katastrofy z roku 1912. Projekt vznikol pod taktovkou nezávislej vývojárky Tetyany Vysochanskej a jeho existencia bola potvrdená prostredníctvom oficiálneho PlayStation Storu, kde sa objavil s predpokladaným vydaním v roku 2026. Hra je zatiaľ ohlásená len pre PlayStation 5...
Príbeh zostáva nezmenený. Zachované sú všetky dialógy, vrátane tých medzi Kate a Oscarom, ktoré boli v pôvodnej hre považované za mimoriadne vtipné a ľudské. Vývojári vyzdvihujú, že aj pri obmedzenom počte len 25 interaktívnych postáv dokázal Sokal každú z nich obohatiť o jedinečné osobnostné črty a vnútorné konflikty.
Nová šanca pre nových aj starých fanúšikov
Syberia Remastered je výnimočnou príležitosťou pre nových hráčov zažiť jedno z najvýznamnejších diel herného sveta v modernej forme. Zároveň ide o dôstojný návrat pre tých, ktorí si pôvodnú hru pamätajú. Hoci remaster nebude obsahovať oficiálne české alebo slovenské titulky, existuje silná šanca, že komunitná lokalizácia sa objaví rovnako ako pri pôvodnej hre.
Presný dátum vydania zatiaľ vývojári neoznámili, no uvedenie je naplánované na záver roka 2025.