Ghostory recenzia

Ak ste si už prehliadli screenshoty z Ghostory, asi si poviete, že ide o ďalšiu klasickú plošinovku. Chyba! Tu ide o slovenskú 2D pixelartovú plošinovku s originálnym nápadom, ktorý zásadne mení hrateľnosť.

Prostredie a príbeh Ghostory

Ručne kreslená grafika Ghostory je v pixelovom retro štýle a tak trošku takejto zaujímavej atmosfére napomáhajú aj zvuky. Hudba je pomerne dobrá, nevtieravá. Veľmi nevynikne, ale ani nenaštve, jemne dopĺňa atmosféru.

Ghostory screenshot voda

Príbeh nie je zvlášť náročný. Ste chlapík na výlete v prírode, stratíte sa, prší, naháňajú vás vlci a keď im uniknete, napijete sa z jazera. Cítite sa po tom zvláštne a vzápätí vám podozrivá starenka s podivným zmyslom pre humor, ktorá má pri jazere chalúpku, prezradí „veselú“ správu, že jazero je prekliate. Keďže ste sa z neho napili, ste prekliaty tiež.

Podľa nej budete do týždňa voňať fialky odspodu, no keď vás dostatočne vystraší a zmätie svojimi slovnými hračkami, prezradí, že sa môžete zachrániť, keď vám navarí špeciálny elixír. Koniec. … Naleteli ste? Jasné, že to nie je koniec. To je začiatok. Do toho elixíru totiž treba zvláštnu žltú hubu, ktorá rastie v neďalekých jaskyniach. Takže sa vydáte na výpravu za touto ingredienciou.

Ghostory screenshot menu

Pohybovať sa budete v jaskyniach, ktoré sú plné rôznych výťahov, prepínačov, vypínačov, spínačov, kľúčov a iných –čov. V tomto smere je Ghostory pomerne klasická plošinovka. Musíte zapojiť sivú „mozgu kôrovú“, aby ste sa dokázali prehrýzť každým levelom, ktorých je celkovo 28 + 10 dejových vsuviek, v ktorých bude príbeh postupovať ďalej. V čom je teda tá spomínaná originalita? Ako názov napovedá, pôjde o duchov. Vo vašom prekliatom stave sa totiž dokážete kedykoľvek uvoľniť zo svojho tela a v podobe ducha si lietať kamkoľvek v rámci daného levelu. Hej, aj cez steny.

Ghostory screenshot duch

Hrateľnosť a náročnosť Ghostory

To úplne mení klasickú hrateľnosť, pretože ako duch nemôžete mať na chrbte svoj batoh. Ten ale potrebujete na prenášanie predmetov. Čiže ak potrebujete napríklad získať kľúč k niektorej bráne, nestačí tam len ako duch priletieť a kľúč vziať. Musíte to vymyslieť tak, aby ste sa tam dostali živý aj s batohom na chrbte, a v tom vám hra bude všetkými možnými prostriedkami brániť. Batoh možno v prípade potreby aj položiť, takže môžete kombinovať s rôznymi plošinkami, pričom načasovanie je veľmi dôležité. Občas budete napríklad musieť presne načasovať spustenie nejakého mechanizmu a svoju premenu na ducha.

Ghostory screenshot 01

Tu sa dostávame k obťažnosti.

Nie, toto nie je jednoduchá oddychovka. Resp. je to oddychovka, ale nie jednoduchá.

Levelmi nebudete prechádzať ako nôž maslom, pokiaľ nemáte IQ ako Sheldon Cooper. Oveľa pravdepodobnejšie je, že sa vám bude dymiť z hlavy a znovu a znovu sa budete pokúšať pokoriť nejakú lokáciu. Preskočiť môžete dva levely, a ďalšie takéto možnosti dostanete až po pokorení tých preskočených. Tvorcovia chystajú aj nápovedu, no v čase recenzovania ešte nebola k dispozícii, takže ju nevieme posúdiť. Isto však bude užitočná, keďže náročnosť Ghostory je na dnešnú dobu dosť vysoká. V 80. a 90. rokoch by bola bežná. 🙂

Ghostory screenshot 02

Páčia sa nám jednoduché slovné hračky, ktoré sú do príbehu neustále vkladané, hlavne už spomínanou starenkou, ktorá sa vám občas na vašej ceste zjaví. Sú to také jednoduché „puny“ narážajúce na to, že je hlavný hrdina polomŕtvy… Čosi ako „myslím to smrteľne vážne“, „vyzeráš, akoby si stretol ducha“ a podobne.

Ghostory screenshot 04

Máme pocit, že hre by prospela väčšia rôznorodosť prostredia (v podstate sú tu iba tri druhy) a možno šikovnejší spôsob rozhliadania sa po leveli. Keď chcete vidieť kde sa čo nachádza, musíte sa premeniť na ducha a polietať si. Keď by ste pri tom potrebovali aj pohybovať vypínačmi, aby ste videli čo ktorý spôsobuje, to už je horšie, keďže vypínačom v stave ducha nepohnete …

Ghostory screenshot

Zdôrazníme, že Ghostory je slovenská hra, takže je okrem iných jazykov aj kompletne v slovenčine. Nie je nadabovaná, no texty sú lokalizované.

Ghostory screenshot 03

Verdikt Ghostory

Ghostory je skvelá logická pixelartová 2D plošinovka, ktorá práve vychádza (23. 10. 2017). Nás bavila a zároveň štvala (to je ten správny duch!) práve vďaka vysokej náročnosti na IQ hráča, a tak to má byť. Pokiaľ máte problém so zaviazaním si šnúrok na topánkach, alebo máte pocit, že rozumiete prejavom Kpt. Danka, toto zrejme nebude hra pre vás. No ak máte radi originalitu a náročné puzzle, tu si prídete na svoje. Nedostatky vidíme v malej rôznorodosti prostredí aj hádaniek, no nie je to až tak zlé, aby ste si Ghostory nezahrali. Navyše sa to ešte môže zmeniť v budúcich aktualizáciách. Autori z RigidCore Games sľubujú okolo 8 až 9 hodín hracieho času, čo pri tomto type hry znamená kopu zábavy… a kopu nadávok, keď sa vám nedarí. 🙂 Mimochodom, pri vydaní hry je cena zvýhodnená a za necelých 6 eur tento titul určite stojí.

Hodnotenie: 90%

Klady:

– retro pixelartová grafika
– zvuková stránka dopĺňa atmosféru
– náročnosť nie je žiadna brnkačka
– originálny nápad s duchovným stavom
– pun´s not dead
– slovenský to počin

Zápory:

– malá rôznorodosť prostredia
– občas až pekelná náročnosť

Vydavateľ: RigidCore Games

Cena: 5,94 EUR (neskôr to bude 6,99), odkaz na Steam

O autorovi

Peter Vnuk
Peter Vnuk
Je celoživotným fanúšikom technológií a pracuje pre niekoľko popredných slovenských médií z tejto oblasti. Okrem produktových recenzií, spravodajstva zo sveta vedy a techniky, sa venuje tiež tematickým článkom na hi-tech témy, ako je umelá inteligencia, robotika, virtuálna realita a pod. Je mu blízka tiež herná sféra, preto recenzuje aj herné príslušenstvo a hry.

1 Komentár

  1. […] hru rozsiahlo opisovať, ak na to nestačí trailer, môžete si prečítať napríklad novú recenziu z TechGuru, kde sme dostali fantastických 90%! […]

Pridaj komentár