Fisker EMotion koncept – pár minút nabíjania a 650km dojazd

Fisker EMotion titulka

Tesla nie je jediný hráč na trhu elektrických vozidiel. Neuveriteľné, aj trochu preháňané vlastnosti konkurenčného Fisker EMotion boli avizované už pred CES2018. Na výstave sme sa však dozvedeli presnejšie podrobnosti.

Nový elektrický sedan stojí na pôsobivých 24″ diskoch a jeho maximálna dosiahnuteľná rýchlosť má byť na úrovni 260 km/h. Možno sa vám to nezdá veľa, no zdôrazníme, že má ísť o plno-elektrický model, žiadna spaľovacia V8čka pod kapotou nie je.

Fisker EMotion zozadu

Na vonkajšom dizajne sa to však nedá rozoznať. Auto má podobné tvary, ako hociktorý klasický superšport. Rozmermi pritom nejde o drobčeka. EMotion má byť údajne o kúsok dlhší ako BMW radu 5.

Fisker EMotion 01Pohon je rozdelený na všetky štyri kolesá a dvere sa otvárajú originálnym spôsobom (viď obrázky). Zaujímavé je, že ich možno ovládať pomocou smartfónu.

Fisker EMotion 02

Interiér

Interiéru dominujú tri displeje. Jeden dotykový na riadenie funkcií vozidla, aké už dnes vidíme aj v bežných autách. Dva ďalšie, informatívne, sú umiestnené na prístrojovej doske a v edícii Chauffeur, v ktorej bolo auto na CES2018 vystavené, bol umiestnený jeden veľký displej aj na zadnej strane predných sedadiel.

Prakticky všetko je tu elektrické, okrem fyzického multifunkčného ovládača na volante a páčok na ovládanie svetiel a stieračov. Uzamykanie a štartovanie auta má byť tiež možné pomocou mobilnej aplikácie.

Henrik Fisker, zakladateľ spoločnosti, povedal:

Kedysi bol luxus definovaný počtom tlačidiel v interiéri. Dnes je to skôr veľkosťou plochy dotykových obrazoviek, ktoré vo vnútri máte. No odhliadnuc od displejov, chceme prísť naozaj s vysoko kvalitným dizajnom.

Fisker EMotion interiér

To potvrdzujú povrchy v interiéri. Je to tam samá koža, kov či uhlíkové vlákna. Zaujímavejšie však je, že Fisker EMotion má mať schopnosť samoriadenia na úrovni 4. Zabezpečiť to má spolupráca s Quanenergy, ktorej CEO Louay Eldada pracoval 27 rokov na vlastných LIDARových senzoroch, ktoré údajne nie sú väčšie ako balíček kariet. Môžu byť preto umiestnené na štyroch miestach na bokoch auta a jeden je tiež vpredu pod logom Fiskeru.

Poznámka: Autonómne riadenie 4. stupňa znamená, že je auto schopné riadiť sa v špecifickom režime samo aj v prípade, že vodič nezareaguje na výzvu chopiť sa riadenia. Stupeň 5. by znamenal najvyššiu autonómnosť, bez výnimiek, bez ľudského zásahu, celý čas jazdy.

Akumulátory pre Fisker EMotion

Henrik sľubuje 400 míľ (cca 650 km) dojazdu, no vzbudzuje to trošku obavy, keďže sám povedal, že je to údaj stanovený ako psychologická hranica. To by podľa neho malo presvedčiť aj skeptikov, ktorí odsudzujú plno-elektrické autá z dôvodu krátkych dojazdov. Navyše nabíjanie má trvať iba pár minút.

O splnenie týchto cieľov by sa mala postarať flexibilná batéria typu solid state, ktorá však v čase uvedenia vozidla na trh v r. 2019 ešte nebude k dispozícii. Dočasne bude preto Fisker EMotion bežať na klasických lítium-iónových batériách. Keď bude nový typ akumulátorov hotový, chce ho Henrik ponúkať aj ďalším výrobcom. Časový rámec však vidí na “nasledujúcu dekádu”. Za ten čas sa teda môže ešte množstvo vecí zmeniť.

Už v priebehu roka 2018 má výrobca v úmysle oznámiť vybudovanie továrne na vozidlá, spolu s továrňou na nový typ batérií, ktorá môže, no nemusí byť umiestnená kdesi v Kalifornii.

Náš komentár

Možno by nebolo od veci prísť s trochu priestorovo úspornejším systémom otvárania dverí. Predstavte si toto kdesi na parkovisku pred nákupným centrom …

Fisker EMotion 03

Plán je odvážny – pár minút nabíjania a fičať si 650km. Prevratnej batérie sa však máme dočkať až v najbližšej dekáde, no okrem Fiskera na takýchto akumulátoroch pracuje množstvo ďalších tímov. Tak sa vlastne z možného ohrozenia pozície Tesly stala iba správa, ktorá asi nebude Elona Muska budiť v noci zo sna. Ten plánuje byť už v r. 2022 na Marse. Na druhej strane – pri vizionároch si už zvykáme na silné vyjadrenia, ktoré sa nie vždy naplnia. 🙂

Zdroj: theverge.com

 

O autorovi

Peter Vnuk
Peter Vnuk
Je celoživotným fanúšikom technológií a pracuje pre niekoľko popredných slovenských médií z tejto oblasti. Okrem produktových recenzií, spravodajstva zo sveta vedy a techniky, sa venuje tiež tematickým článkom na hi-tech témy, ako je umelá inteligencia, robotika, virtuálna realita a pod. Je mu blízka tiež herná sféra, preto recenzuje aj herné príslušenstvo a hry.

Pridaj komentár