Life Is Strange: Before the Storm – recenzia

Life Is Strange: Before the Storm recenzia

Život je zvláštny. To nie je iba názov hry, ale aj silná pointa, ktorú vyjadruje. Ak ste hrali prvú hru, veľa vecí z tejto recenzie vám bude jasnejšie. Keby ste ju aj nehrali, Life Is Strange: Before the Storm je prequel, ktorý si môžete zahrať aj samostatne.

Pred-pokračovanie Life is Strange

Odporúčame však zachovať poradie, keďže tvorcovia do druhej hry zapojili dosť odkazov na tú prvú. Tentoraz si nezahráte za Max, ale za Chloe. Príbeh sa odohráva ešte pred udalosťami z prvej hry a bude celkom ťažké popísať vám LiS2 bez toho, aby som čosi vyspoiloval. Hra je totiž veľmi výrazne príbehovo orientovaná. Občas budete mať možno až pocit, že sa dívate na interaktívny film.

Life is Strange Before: the Storm Screenshot 01

Našťastie tento pocit nie je príliš častý a tvorcovia dávajú hráčovi naozaj kopu priestoru na to, aby rozhodol, ako sa bude dej ďalej odvíjať. Ide o menšie, ale aj o väčšie rozhodnutia a ako vás hra varuje už na začiatku – tieto vaše voľby budú mať za následok krátkodobé, dlhodobé aj trvalé zmeny na príbehu.

Life is Strange Before: the Storm Screenshot 02

V LiS ste v úlohe Max mali schopnosť posúvať sa späť v čase a meniť tak chybné rozhodnutia. Schopnosť, ktorú by mnohí z nás chceli mať aj v skutočnosti. Vziať späť vyrieknuté slová, ktoré ublížili, napraviť chyby, alebo len využiť výhody v konverzácii, to je lákavé. Tak na to v Life Is Strange: Before the Storm zabudnite, keďže Chloe žiadnu takúto schopnosť nemá. Pred hraním som sa trochu obával, či to nebude zásadný problém a hra nebude nudná. Nedôveru tiež vzbudil fakt, že druhú hru vytvorilo iné štúdio (Deck Nine).

Life is Strange Before: the Storm Screenshot 16

Zbytočne som sa však obával, rukopis iného štúdia vôbec nevidno a scenár je natoľko pútavý, že nuda nehrozí. Dokonca uvažujem nad tým, či druhá hra nie je subjektívne o malý kúsok lepšia, ako prvá … To je nesmierne zriedkavý jav.

Life is Strange Before: the Storm Screenshot 04

Oproti prvej hre ste síce prišli o jednu schopnosť, no inú ste naopak získali. Chloe totiž dokáže papuľovať. Asi to neznie ako superschopnosť, no v Life is Strange: Before the Storm to tak je. 🙂 V konverzáciách si môžete občas zvoliť túto možnosť, ktorou dokážete ľudí presvedčiť o svojej pravde, alebo ich donútiť čosi pre vás urobiť. Stačí len v slovnej prestrelke pozorne počúvať čo hovorí druhá strana a patrične rýchlo reagovať.

Life is Strange Before: the Storm Screenshot 18

Príbeh

Ste teenagerka Chloe, žijúca v malom meste Arcadia Bay. Vaša najlepšia priateľka Max sa odsťahovala a neozýva sa. Vaša matka sa dala dokopy s Davidom, ktorý bude neskôr (v LiS) zároveň strážcom poriadku vo vašej škole – Blackwell. Je to vojnový veterán a Chloe s ním nevie nájsť spoločnú reč. Za všetko hovorí fakt, že ho nazýva “step-douche”, čiže čosi ako “nevlastný-blbec”…

Life is Strange Before: the Storm Screenshot 17

Chloe je rebel a nemieni sa zmieriť s ničím, ani podriadiť autoritám. V škole to má nahnuté, doma to tiež nie je bohviečo, a tak jej príde celkom vhod, keď sa zoznámi s Rachel Amber.

Life is Strange Before: the Storm Screenshot 05

Rachel je promiantka školy. Vzorná žiačka a kráska, ktorej všetci závidia a chodiť by s ňou chceli spolužiaci aj spolužiačky. Takže v niečom presný opak outsidera Chloe, no protiklady sa priťahujú. Osud ich zvedie dokopy a od začiatku obe cítia, že medzi nimi veľmi rýchlo vzniká mimoriadne silné puto.

Life is Strange Before: the Storm Screenshot 06

To je asi tak všetko, čo môžem priamo prezradiť z príbehu, aby som vám nepokazil zážitok z hry.

Všeobecne dodám, že Life is Strange: Before the Storm je veľmi silná a emóciami nabitá hra. Ak máte radi príbehy, ktoré nie sú pocukrované sladkou polevou nereálnosti, ale ukazujú život taký, aký naozaj je, ste na správnej adrese. Ak máte radi príbehy, ktoré vás donútia vcítiť sa do osudov hlavných postáv a rozmýšľať nad dôsledkami svojich rozhodnutí, znova ste na správnej adrese.

Life is Strange Before: the Storm Screenshot 07

Technická stránka

LiS2 beží na tom istom grafickom engine, ako LiS. To však úplne stačí. Hra nie je žiadne do detailov prepracované dielo. Má skôr akýsi umelecký šmrnc ručne kreslenej grafiky. Nepredstavujte si však niečo na úrovni skicára vášho 5-ročného bratranca. Mám na mysli ručne kreslenú, no dospelú grafiku, ktorá svojou nedokonalosťou okorení špecifickú atmosféru.

Life is Strange Before: the Storm Screenshot 08

Profesionálne dabujúci herci aj herečky majú príjemné hlasy a výborná je aj mimika postáv. Emócie sa dajú čítať z ich tvárí a väčšinou ich asi ani nebudete musieť hádať podľa výrazu. Pokiaľ budete vnímať príbeh naplno, vždy budete vedieť o čo ide. Dej pritom “odsýpa” plynulo, dynamicky a nikdy sa nenudíte. Stále budete o čomsi rozhodovať, čosi riešiť a prakticky vždy budete zvedaví čo bude ďalej.

Life is Strange Before: the Storm Screenshot 10

Epizódy, ovládanie a soundtrack

Tvorcovia rozdelili hru na 3 epizódy, no budete mať nutkanie dohrať ju celú na jeden raz, ako keď pozeráte dobrý film. Na rozdiel od filmu budete s Chloe viac cítiť, budete konať, riskovať a všetko prežívať spolu s ňou.

Life is Strange Before: the Storm Screenshot 11

Rozhranie dostalo jedno mierne vylepšenie oproti LiS. Bolo trochu nešikovné, ak ste chceli preskúmať nejaký predmet či vykonať jednoduchú činnosť, ako otvorenie dvier. Tu je to riešené o čosi lepšie. Na komunikáciu s okolím budete používať dosť často mobil a na fiktívnu komunikáciu s Max, ktorá vám chýba použijete denník.

Life is Strange Before: the Storm Screenshot 12
Svoju vernú fixku budete mať vždy so sebou a občas ňou môžete zvandalizovať svoje okolie.

Zmienku si zaslúži aj výborný soundtrack, ktorý je mixom melancholických a tvrdších rockových skladieb. Je na profi úrovni, rovnako, ako pri prvej hre.

Prečo hrať Life Is Strange: Before the Storm?

Je dobré, ak viete po anglicky. Už však na webe nájdete aj amatérsky preklad, takže to nie je podmienka. Dobré porozumenie je tu základ.

Life is Strange Before: the Storm Screenshot 13

Life Is Strange: Before the Storm je skvelá hra, ktorá si dáva za úlohu zlomiť vaše už zlomené srdce z LiS. Nie, nepreháňam. Ak ste hrali prvú hru, viete, že príbeh Max bol značne emocionálny, plný ťažkých rozhodnutí, veľkých zvratov, smutných faktov a životných strát. Presne taká je aj druhá hra a napriek tomu to stojí za to. Je to emocionálny tobogán, po ktorom sa chcete spustiť. Možno o tom ešte neviete, ale chcete to a nebudete to ľutovať. 🙂

Life is Strange Before: the Storm Screenshot 14

Možno o to viac, ak ste mladé dievča, ktoré zažíva podobné životné situácie a rieši podobné problémy, ako Chloe. No nie je to podmienka, na vašom pohlaví, životnej situácii, ani veku nezáleží. Ak máte srdce, hru si určite užijete. Len si buďte vedomí toho, že toto je ten typ zážitku, pri ktorom sa budete chcieť o tom čo ste zažili s niekým porozprávať. Najmä citlivejšie povahy. Môžete na to využiť komentáre pod článkom, alebo aj na našom Facebooku. Rád to s vami preberiem (bez spoilerov)! 🙂

Life is Strange Before: the Storm Screenshot 15

Verdikt

Life Is Strange: Before the Storm je príbeh o pravej tvári života. O tom, akí ľudia sú a akí sa pri tom môžu zdať. S Chloe zažijete zábavu a asi sa pár krát aj zasmejete, no inokedy vám do smiechu nebude a zaváhate nad rozhodnutiami. Napokon je to príbeh o láske. O láske rodičovskej, ale aj o láske, ktorá môže vzniknúť medzi dvoma ľuďmi bez ohľadu na pohlavie. Hej, to nie je spoiler, to vám bude jasné od začiatku … Autori sú si určite vedomí toho, ako môže tento titul hráča emocionálne zasiahnuť, a tak po dokončení pripravili bonusovú epizódu s názvom Farewell (Zbohom). Naposledy si v nej budeme môcť zahrať aj za Max. Viac však zatiaľ nevieme, keďže vo chvíli keď vznikla táto recenzia ešte záverečná rozlúčková epizóda nebola zverejnená. Ak máte o ňu záujem (neviem si predstaviť, že by ste po dohraní nemali), musíte si zakúpiť DeLuxe verziu hry. Tá obsahuje aj pár drobných bonusov, ako oblečenie pre Chloe či soundtrack.

Hodnotenie: 96%

Ocenenie TechGuru TOP hra

Plusy: