Kingdom Come: Deliverance recenzia

Kingdom Come: Deliverance recenzia titulka

Na túto hru som sa tešil dlho. Trvalo štyri roky, kým ju český nezávislý tím Warhorse Studios vypustil na svet, ako svoje prvé, no isto nie posledné dieťa. Pripravte sa, kráľovstvo prichádza! Predstavujeme Kingdom Come: Deliverance.

Dej, prostredie a simulácia reality

KCD sa odohráva v stredovekom Česku a najvyšší šéf vývojárov Dan Vávra si veľmi zakladá na tom, že hra má byť čo najviac realistická. V podstate má ísť o akýsi simulátor stredovekého stredoeurópskeho života. A to sa aj podarilo.

Kingdom Come: Deliverance recenzia Jindra
Jindřich alias Henry

Ste hlavný hrdina, Jindřich, syn kováča, žijúci v malom mestečku Stříbrná Skalice. Na začiatku hry si vyskúšate obyčajný život. Otec vás pošle na trh po uhlie do pece, aby mohol dokončiť meč pre svojho pána. Takže sa v úvode zoznámite s prostredím a hernými princípmi celkom prirodzene.

Všetko od trávy, cez postavy, zvieratá, až po domy je vytvorené veľmi realisticky. Nejde však iba o ich vzhľad, KCD pôsobí ako „živý, dýchajúci svet“, v ktorom môžete kráčať kam vás nohy zavedú a robiť čo sa vám zachce.

To je však iba prvý dojem, v skutočnosti je realistický aj systém umelej inteligencie postáv. To značí, že ak niekomu ublížite, tak si to pekne „zlíznete“. Niekto sa vás možno zľakne, niekto vás bude varovať a iný sa rozhodne rozbiť vám ciferník. Prostredie hry umožňuje žiť podľa ľubovôle, no nie bez následkov.

Úvod hry

Vašu dedinu na začiatku napadne obrovská nemilosrdná nájomná armáda čudných cudzincov – Kumánov, ktorej cieľom je nielen obsadiť Skalici, ale aj povraždiť kompletne všetko obyvateľstvo. Takže zabijú vašu mamu a otec, aj keď sa bude biť ako lev, tiež padne za obeť nepriateľskej čepeli meča.

Kingdom Come: Deliverance recenzia 01

Krátko po začatí hry teda prídete o všetko. O rodinu, a keďže Skalice sa premení na popol, aj o domov. Zostane vám iba spomínaný meč, pôvodne určený vášmu pánovi. Jindra sa však od začiatku javí ako nezvyčajne schopný mladík. Trochu nedisciplinovaný a nie celkom podriadený šľachte, no napriek tomu sa mu od začiatku bude dariť premena na čoraz dôležitejšiu osobu. Zo syna kováča bude … Tu sa zastavme. Nebudem vám kaziť zážitok. Dodám iba toľko, že KCD ma šokovalo, keď po piatich hodinách hrania, kedy som si už myslel, že musím mať riadnu porciu deja za sebou zrazu prišli titulky.

Neplašte sa, nie záverečné, ale úvodné titulky!

Po piatich hodinách čistého času prišlo „Warhorse Studios uvádí…“! Sánka mi spadla až na podlahu a bolo mi jasné, že toto nie je hra na 5 minút.

Tvorcovia jej obetovali veľa času a výsledok zaberie veľa času hráčovi. To je však pozitívum.

Grafický kabát a zvuk

Grafika je výhoda, ktorá v Kingdom Come vytvára špecifickú atmosféru. Napriek niekoľkým grafickým bugom, ktoré má asi na svedomí aj CryEngine, a náročnosti na výkon PC, je celkovo tento aspekt zvládnutý výborne. Svet, v ktorom sa pohybujete je obrovský (údajne 16 km2) a vizuálne príťažlivý, mapa je dobre spracovaná a funguje tu aj rýchly pohyb medzi už objavenými miestami, takže je všetko tak, ako má byť.

Pokiaľ však prichádzate do novej lokácie prvý raz, vtedy si vychutnáte skutočnú realistickosť hry. Peši budete pekne prepletať nožičkami a dostať sa napríklad do najbližšieho mesta vám môže trvať aj reálnych 10 minút chôdze.

Kingdom Come: Deliverance recenzia - rýchle cestovanie

Preto je lepšie zaobstarať si koňa, ktorý je podstatne rýchlejší, ako Jindra. Po ceste to bude vyzerať ako v reále, nenájdete na každom kroku čosi zaujímavé, no pôjdete po cestách, lúkach, lesoch … Môžete si pritom nazbierať bylinky, v lese sa nakŕmite hríbikmi a podobne. Všetko v krásnej grafike, ktorá je – dovolím si tvrdiť – v niektorých aspektoch prepracovanejšia, ako v Zaklínačovi 3. A to už je čo povedať.

Kingdom Come: Deliverance recenzia 02
Všimnite si ikonky vpravo dolu. Takto hra ukazuje postihy napr. pri preťažení nákladom či nedostatku spánku.

Aj keď animácia hlavnej postavy by potrebovala trochu vylepšiť. Dosť často kýva hlavou doslova ako somár či kôň. Tak neviem, či sa grafikom poplietli animácie … 🙂

Ako býva v RPG zvykom, tváre postáv sa občas opakujú, no je tu aj zaujímavosť. Tvorcovia vložili do hry aj tváre, ktoré herný fanúšik spozná. Napríklad sa náhodou dostal do hry aj sám Dan Vávra (nahradil pôvodne vybraného herca) a zahliadnuť môžete aj Baty.

Kingdom Come Deliverance recenzia Baty
Vľavo neznámy týpek, vpravo Baty Alquawen 🙂

Zvuk je zvládnutý dobre, hudba je dobová a nenásilne vložená do hry tak, aby nespôsobila, že sa cítite ako vo filme. Čiže tak, aby vás neodtrhla od realistického zážitku.

Dabing

Problém je však dabing. Keď sa spýtate českých a slovenských fanúšikov, čo je podľa nich príčina úspechu prvej Mafie (na ktorej, mimochodom, tiež spolupracoval Vávra), povedia vám, že veľkú časť atmosféry tvoril český profi dabing. Ten tu nie je. Hra je kompletne v angličtine a niekoľkých ďalších mutáciách, medzi ktorými čeština veľmi chýba.

Kingdom Come Deliverance recenzia 03

Nejde iba o to, že Česi by mali hovoriť po česky, ale aj o to, ako sa v angličtine komolia české názvy. Niekedy ani neviete, o čom sa vlastne hovorí. Napríklad hlavný hrdina Jindra sa v angličtine volá Henry. Takže počujete ako ho oslovujú Henry, no v titulkoch je Jindra. Podobne je to aj so zemepisnými názvami lokácií, pri ktorých vás bude dabing pliesť. Vávra už niekoľkokrát povedal, že dabing možno do hry pridajú neskôr, no aj keď má hra veľmi úspešné predaje a zaplatila sa sama po prvých asi 2 týždňoch od vydania, sa akosi k češtine neschyľuje. Škoda.

Perlička je, že postavy sem-tam vulgárne zahrešia v češtine, no s anglickým prízvukom to znie smiešne. 🙂

Herné mechanizmy Kingdom Come

Na hre vidno, že tvorcom šlo o maximálne realistickú simuláciu skutočného života stredovekého človeka. Preto sa pripravte na to, že nebudete mať okolo seba kopu rôznych ovládacích a informačných prvkov. Neviete ani koľko je hodín, musí vám stačiť Slnko na oblohe. Všetko sa obmedzilo na ukazovateľ smerov v hornej časti obrazovky a kombinovaný ukazovateľ v spodnej časti. Ten ukazuje napríklad výdrž, zdravie a ostatné parametre súvisiace so stavom Jindru.

Kingdom Come Deliverance recenzia jedlo

To je zároveň vec, ktorá mi na hre dosť nevoňala. Ukazovateľ je neprehľadný a nepraktický. Na začiatku vám ho hra síce vysvetlí, no aj tak to nepochopíte pravdepodobne až kým si hru poriadne nezahráte. Vyjadruje napríklad aj výdrž koňa a úroveň nasýtenia Jindru.

Ten je „umrnčaný“ ako malé dieťa a potrebuje byť neustále sýty. Akonáhle začne klesať ukazovateľ nasýtenia, začne pindať v štýle „niečo by som zjedol“, „som hladný“ … Do toho navyše počujete škvŕkanie jeho žalúdka. Takže ho musíte zasýtiť pomerne často. Nie je výhodné ani prepchať hrdinu jedlom, vtedy totiž dostane v spodnej časti obrazovky ikonku prežraného prasaťa, a príslušný postih v parametroch. 🙂 Všetko so všetkým súvisí.

Kingdom Come Deliverance recenzia 04

Ukazovateľ v hornej časti je na tom lepšie, ten vám pomerne použiteľne ukazuje smer k cieľom v rámci questov, aj zaujímavé body v okolí, ako je krčma, miesto na tréning či pekáreň.

Príčina – následok

V porovnaní s inými hrami, ktoré sa na simulátory reality v podstate iba hrajú, tu nájdete nezvyčajné detaily, ktoré vás prekvapia. Napríklad po dohode s niektorou postavou na tom, že sa stretnete o nejakom čase na presnom mieste znamená, že vás tam bude naozaj čakať. Vy si poviete, že veď je to iba hra a odbehnete si predtým ešte niečo iné vybaviť. To oľutujete, pretože dotyčný sa naštve a odíde. Ak to bol napríklad váš vojenský veliteľ, keď sa mu ukážete na očiach, tak si vypočujete nevyberané výrazy …

Kingdom Come Deliverance recenzia páčenie
Páči sa vám takéto páčenie zámkov? Nám sa nepáči a až do patchu bolo dokonca zabugované.

Ak sa vám zachce, môžete sa v noci vlúpať susedovi do domu a uchmatnúť čo tam nájdete. Nečudujte sa však, ak vás pri tom prichytí a po celom okolí sa o vás bude hovoriť ako o zlodejovi. Môžete dokonca skončiť aj v base a odsedíte si trest. Systém príčina-následok je tu teda prepracovaný na takej úrovni, že som to asi doteraz nevidel v žiadnej hre.

Kingdom Come Deliverance recenzia interiér domu

V RPG napríklad bežne vidíte množstvo zaujímavých, užitočných a hodnotných vecí na každom kroku. Tu je to oveľa reálnejšie. Obyčajní ľudia majú svoje veci v uzamknutých truhliciach a pokiaľ sa odvážite ich vypáčiť (na to si najskôr musíte zohnať pakľúč), okrem rizika pristihnutia sa môžete staviť, že tam nenájdete nič extra zaujímavé. Spravidla jedlo, možno pár obnosených šiat …

Keby ste sa napríklad rozhodli gazdovi vziať jeho sekeru spred domu, môže sa vám stať, že vás za to nakope do zadku. Keby sa vám krádež aj podarila a budete chcieť sekeru speňažiť, budete to musieť spraviť niekde ďaleko od miesta činu.

Obchodníci často rozoznajú kradnutý tovar a nebudú ho chcieť od vás odkúpiť. Pri obchodovaní je celkom príjemne spracované dohadovanie sa na cene. Nemusíte akceptovať ponuku, vždy sa môžete na cene pokúsiť dohodnúť.

Kingdom Come Deliverance recenzia Henry 01

Funguje tu tiež systém, pri ktorom keď niekomu niečo dĺžite, môže za vami poslať týpkov, ktorí z vás niečo vyrazia po dobrom či po zlom. Celkom vtipné bolo, keď sa takto zo mňa pokúsili vyraziť peniaze päsťami rovno pred strážcami mesta. Tí to vymáhačom pekne vytmavili a ja som prežil bez ujmy. Dlh som, samozrejme, splatil, po dobrom! 🙂

Jedlo, oblečenie, zbrane …

K tomu, čo bežne v RPGčkach funguje, že sa predmety opotrebovávajú, pridáva Kingdom Come čosi navyše. Starne aj jedlo a napríklad po konzumácii starého jablka si poškodíte zdravie. Hra vás o kondícii jedla informuje nielen percentuálnym ohodnotením, ale aj farbou. Takže viete, že veci v „červenom stave“ nemáte jesť.

Kingdom Come Deliverance recenzia schopnosti
Schopností je tu neúrekom. Niektoré vám v nejakej veci pridajú a v inej zasa uberú. Unikáty ako „mužné pižmo“ vám pomôžu v komunikácii so ženami, no inde uškodia … prosto … smrdíte, no!

Vaša postava má kopu vlastností a parametrov. Okrem tých bežných je tu napríklad aj hlučnosť, ktorú možno ovplyvniť nosením správneho typu oblečenia. Zaváži aj nápadnosť či v RPG bežná charizma.

Podľa toho čo máte na sebe vás budú ľudia súdiť (presne ako v reále! 🙂 ) a podľa toho sa v konverzácii budú aj správať.

Niekedy budú ochotnejší, niekedy menej. V obrovskom strome rôznych kategórií schopností postavy sú zahrnuté aj konverzačné schopnosti. Môžete si zvoliť svoje reakcie podľa toho, či chcete zapôsobiť pozitívne, agresívne, alebo dokonca ak sa bavíte so šľachticom, je dobré vyberať možnosti, pri ktorých budete pôsobiť noblesne.

Kingdom Come Deliverance recenzia 05

Zbrane v podstate ničím nevynikajú, ale čím by asi tak v stredoveku aj mohli, však? Takže sú tu luky, meče, sekery … jednoducho klasika. U kováča si ich môžete aj sami nabrúsiť a vylepšiť tak ich útočnú schopnosť.

Boj

Boj, žiaľ, považujem za slabú stránku Kingdom Come. Tvorcovia sa ho už po sťažnostiach na prvú verziu hry snažili zlepšiť, no práve to, že sa pokúsili vytvoriť reálny systém, je ten problém. Po tréningu budete mať hlavu ako melón a väčšinu z toho, ako vyvinúť zdvojený útok, ako odrážať, uhýbať sa a podobne, si asi nebudete na prvý raz pamätať. V praxi sa to ale nenaučíte, pretože je to dosť zložité, takže ak sa budete chcieť zdokonaľovať v boji (tak to v KCD funguje s vylepšovaním schopností), budete musieť trénovať.

Na tento účel budete stretávať rôznych expertov, ktorí vás zvyčajne za nemalý poplatok niečomu priučia. Okrem boja sa takto môžete naučiť napríklad aj čítať.

Kingdom Come Deliverance recenzia Bernard

Čo konkrétne sa mi na boji nepáči? Keď sa dostanete do potýčky, musíte reagovať podľa toho, ktorú časť tela si nepriateľ kryje, ktorú nie a pomôcť vám má akási ružica zobrazená pred ním. Okrem toho, že musíte nepriateľa zasiahnuť a keď má napríklad v ruke štít, tak veľa šťastia … zavážia aj vaše schopnosti. Ak ste iba nováčik, ktorý chytil do ruky úžasný meč schopností Excalibru, je vám to na prd baraní.

Zbrane majú totiž klasicky požiadavku na vaše schopnosti, a pokiaľ ich nespĺňate, budete príliš prepracovaným mečom mávať, ako malé dieťa lízatkom. Aj efekt bude podobný a pravdepodobne dostanete na frak.

Pokiaľ sa trpezlivosťou prepracujete a stane sa z vás dobrý bojovník, nepriateľa, ktorého porazíte nemusíte vždy zabiť. Niekedy sa vám aj vzdá a vtedy sa môžete rozhodnúť, či budete bastard a dorazíte ho, alebo ho noblesne prepustíte.

Politika v Kingdom Come

Nesmieme zabudnúť na to, že hra má silný politický podtext. No … vlastne skôr „nadtext“. Warhorse sa snažili hru urobiť realistickú nielen v postupoch, ako je kovanie meča, ale aj v udalostiach, ktoré majú byť z väčšej časti inšpirované reálnymi historickými postavami a udalosťami v oblasti stredovekých Čiech.

Kingdom Come Deliverance recenzia Witcher easter egg
Fanúšikom Zaklínača poskočí srdiečko radosťou. Môžete si kúpiť koňa menom Kelpia … 😉

Základ je v tom, že na začiatku 15. storočia zomrel obľúbený Karol IV. a jeho syn Václav IV. nebol dobrým vládcom. Chcel sa len baviť a krajina začala chátrať. To sa nepáčilo šľachte, ktorá sa obrátila so žiadosťou o pomoc na jeho brata.

Kingdom Come : Deliverance recenzia Václav IV.

Zikmund (v EN dabingu znie ako „Zigizmund“ a Václav zasa ako „Venceslav“ 😀 ) sa s tým veľmi nemaznal, Václava uväznil a začal české kraje plieniť. Chcel tak posilniť svoj vplyv a prevziať kontrolu nad územím. Každý, kto by sa mu vzoprel, alebo by podporoval uväzneného kráľa by bol veľmi kruto potrestaný. Vy sa vo víre týchto udalostí ocitnete najskôr ako obyčajný človek, no nepotrvá dlho a stane sa z vás vojak. Znova sa zastavím, aby som nič neprezradil.

Kingdom Come Deliverance recenzia 06

Politický aspekt hry hodnotím neutrálne. Osobne ma príbehy tohto typu vôbec nebavia. Politika, intrigy, úskoky atď, o ktorých si môžete v hre veľa prečítať. Do KCD to však dobre zapadne a mnohých hráčov bude asi zaujímať aj na koľko sú osoby a udalosti zhodné so skutočnou históriou.

Hardvérová náročnosť

Na to, aby ste videli každé steblo trávy, aby ste si užili každý grafický detail, budete potrebovať silné železo. Tejto téme sme venovali celý porovnávací test. V ňom sa dozviete, či máte šancu Kingdom Come prevádzkovať aspoň prijateľne. Dobrá správa je, že sa úrovne detailov príliš nelíšia a hra vyzerá celkom dobre aj na nízkych detailoch.


Tento článok vám nesmie ujsť: Ako beží Kingdom Come na rôznych PC


V článku sa dozviete všetko potrebné, v skratke povieme iba toľko, že pokiaľ nemáte aspoň GTX 1070ku, na nejaké vyššie detaily a rozlíšenia zabudnite. A pokiaľ si brúsite zuby na 4K a ultra detaily, nebude vám stačiť ani 1080ka. Dôležité sú však aj iné komponenty ako grafika.

Kingdom Come Deliverance recenzia 07

Prílišná hardvérová náročnosť plynie z nedokonalej optimalizácie. Je pravda, že pri takomto gigantickom projekte sa to dá pochopiť, no žiaľ, pochopenie hráčovi nijako nepomôže. Namerané snímkovacie frekvencie vykazujú známky veľkého rozptylu, niekedy aj viac ako 20-30 fps do plusu či mínusu, a to je jasný príznak toho, že hra nie je dobre optimalizovaná, ale sa spolieha na výkon vašej mašiny.

Bugy

Osobitná kapitola sú bugy. Hra vyšla v dosť surovom stave. Niektoré veci nefungovali ako mali, niektoré nefungovali vôbec a niektoré doteraz nefungujú. Okrem naozaj dlhého gameplay sme teda s recenziou trpezlivo počkali aj z tohto dôvodu. Hodnotenie a celý článok sa týka Kingdom Come vo verzii 1.3.3, ktorá opravuje kopu chýb a pridala aj zopár drobných detailov uľahčujúcich hranie.

Niektoré bugy však naďalej zostávajú prítomné a nie všetky sú nepodstatné. Narazil som na smiešnosti, ako keď sa dve postavy rozprávajú otočené chrbtom k sebe, alebo prelínajúce sa osoby. Naopak, nespozoroval som bugy, ktoré by znemožňovali pokračovať v questoch, no podľa reakcií fanúšikov na internete aj po patchi 1.3 stále existujú.

Kingdom Come Deliverance recenzia ukladanie
„Uložiť a Skončiť“ – veľmi dôležitá zmena k lepšiemu

Pozitívne je napríklad, že tvorcovia opravili problém s páčením zámkov a do hry pribudla možnosť jej uloženia pri vypínaní. Doteraz ste mohli hru uložiť mimo spánku v posteli len vypitím relatívne drahého nápoja s názvom Sejvovice. 🙂 Čo bolo síce vtipné, no pokiaľ ste bez Sejvovice vypli PC a prišli ste tak o pár hodín hrania, tak vás smiech rýchlo prešiel.

Verdikt – Kingdom Come

Kingdom Come je neuveriteľne komplexná, mohutná a prepracovaná hra. To, čo sme vám prezentovali v tejto recenzii je iba malý zlomok toho, čo je v hre možné robiť a zažiť. Môžete byť zlodej koní, môžete byť bitkár, no môžete byť aj sporiadaný občan a hrdina bežného ľudu. Všetko je to na vás. Hlavný príbeh pôsobí trochu obyčajne. Nie je veľmi strhujúci, skôr rovnako, ako ostatné aspekty hry, pôsobí realisticky stredoveko. Nejako veľmi to však nevadí, pretože KCD je skôr simulátor života, ako hrdinský príbeh z dávnych čias. Zažijete smútok, radosť, lásku … Áno, hra sa mi páči, aj keď v nej nie je žiadna mágia, len železo, politika a krv. Hodnotenie ťahá smerom dolu extrémna hardvérová náročnosť, neprehľadnosť rozhrania a niektorých mechanizmov. Netreba zabudnúť ani na bugy, ktorých nie je málo. Celkovo však ide o nevšedný a naozaj dlhý herný zážitok, ktorý by si mal vyskúšať každý fanúšik RPG.

Hodnotenie:

Grafika: 91%
Zvuk: 85%
Hrateľnosť: 89%

Celkovo: 87%

Výhody:

  • skvelá atmosféra stredovekého Česka
  • doteraz nevídaná realistickosť
  • úžasná dĺžka gameplay
  • otvorený sandbox s veľkou mapou
  • obrovské množstvo možností ako hru hrať a riešiť situácie
  • postavy reagujú na zmeny situácie
  • prepracované herné mechanizmy
  • hra zaujme aj toho, koho veľmi nezaujíma politika
  • vymakané nielen grafické, ale aj herné detaily

Nevýhody:

  • česká hra bez českého dabingu… to si snad děláte kozy!
  • extrémna hardvérová náročnosť = slabá optimalizácia
  • neprehľadnosť niektorých prvkov
  • zložitý boj
  • bugy

Cena: 54,99 EUR

Platformy: PC, PS4, XOne

Hru na recenziu poskytla spoločnosť Comgad.cz. Na odkaze si môžete hru zakúpiť pre ktorúkoľvek z platforiem.

Galéria ďalších záberov z hry:

O Autorovi

Peter Vnuk
Peter Vnuk
Je celoživotným fanúšikom technológií a pracuje pre niekoľko popredných slovenských médií z tejto oblasti. Okrem produktových recenzií, spravodajstva zo sveta vedy a techniky, sa venuje tiež tematickým článkom na hi-tech témy, ako je umelá inteligencia, robotika, virtuálna realita a pod. Je mu blízka tiež herná sféra, preto recenzuje aj herné príslušenstvo a hry.

14 Comment

  1. Kiko hovorí: Odpovedať

    “ prepracovaným mechanizmami som myslel napríklad RPG prvky, takýto podrobný systém som ešte nevidel v žiadnej hre, to nemôžeš poprieť, že je to prepracované… až príliš, tých skillov sú tam desiatky, to je prepracovanosť za cenu zložitosti a potenciálnej nudnosti “
    Tie RPG prvky su primitívne v porovnaní s Conan Exiles, jediná vec ako som povedal je na nich vynímočna a to je fakt že akcie pri niektorých su animované, (brúsenie, alchýmia atď.)

    1. Peter Vnuk hovorí: Odpovedať

      na svoj názor máš samozrejme právo, ale nemám pocit, že by si vyvrátil čokoľvek z toho, čo som napísal 🙂 to sú všetko len tvoj osobné subjektívne dojmy, čo uvádzaš, ja musím pri recenzovaní brať do úvahy aj to, že čo sa nepáči jednému, inému sa môže a do toho primiešavam aj svoje vlastné názory, ktoré sa zas nemusia zhodovať s ostatnými

      „tie RPG prvky sú primitívne“? dobre a čo prepracovanosť mechanizmov, ako je predaj vecí, kde záleží aj na tom, kde si ich vzal, či si ich získal poctivo a či nie sú napríklad od krvi, alebo ovocie a zelenina starnúce v tvojom vrecku, zješ staré jablko a uškodíš si… alebo ten boj, ktorý sa mi síce vôbec nepáči, ale prepracovaný je, musíš zvažovať kam v ktorej chvíli udrieť, akým spôsobom atď., možnosti v rozhovoroch, kde môžeš napríklad pritlačiť a z niekoho vyrazíš pravdu, alebo sa o to nepokúsiš a nedozvieš sa … ale takto by sme mohli pokračovať donemoty a zmysel by to nemalo 🙂 osobne mám oveľa radšej štýl Zaklínača, kde nie si v neustálom strachu, že sa niečo pokazí, že na teba vyskočí banda, ktorá je nad tvoje sily, nepodarí sa ti prebojovať ani ujsť a sejvoval si pred dvoma hodinami … ale aj tak prosto Warhorse patrí uznanie za ten kus roboty, ktorý odviedli a tvrdím, že som si tú hru takým zvláštnym spôsobom užil pre jej originálnu atmosféru a grafiku (a hej, cena je veľmi vysoká, máš pravdu)

      ďakujem, že si sa vyjadril, aj keď forma mohla byť trochu miernejšia, bez konských genitálií 😀 pekný večer ti prajem a dúfam, že aj keď sa ti táto recenzia nepáčila, iné sa snáď budú 🙂

      1. Kiko hovorí: Odpovedať

        môj názor je tak isto subjektívny ako mnohých iných z War Horse fóra, táto recenzia je tiež subjektívna, je tak subjektívna ze som podobné videl viac krát, ten predaj vecí neni prepracovaný vôbec podobné som videl vo Falloute, Elder Scrolls, Mechanizmus boja je podobný v Mount and Blade, len bez tých pekných animacií. tie rozhovory majú chyby, stávalo sa mi že mam viac charizmy, výrečnosti a prehováranie zlyhalo, aj pri vysokej reputacií

        1. Peter Vnuk hovorí: Odpovedať

          nekončíme? OK … takže „subjektívna“? každá recenzia je z časti subjektívna, na tom je to založené, že autor do nej vkladá okrem objektívnych hodnotení aj kus seba, svoje názory založené na skúsenostiach, ktoré sú u mňa približne 30 ročné, ja som hral hry ešte na 8-bitoch, takže si dovolím tvrdiť, že čo-to už viem posúdiť …

          keby som dôverne nepoznal svet Falloutu a Elder Scrolls, tak by som si mohol na chvíľu myslieť, že vieš o čom hovoríš 😀 teraz mi je už jasné, že si len naštvaný na KCD, lebo to podľa teba za tie prachy nestálo a povieš hocičo, aby si dokázal, že tá hra je najhoršia na svete … mal si refundovať a bol by si šťastnejší 😛 toto nie je to správne miesto na sťažnosti, ja som tú hru nevytvoril, napíš Vávrovi … mne sa celkom páčila, s výhradami, ale páčila, preto je recenzia taká aká je a taká aj zostane 😛

          1. Kiko hovorí: Odpovedať

            Niesom nahnevaný, minul som peniaze aj na väčšie hovadiny ake je toto, ja len vravím že ta recenzia na tu hru je prehnaná, ja som tiež hral hry na MS DOSe, Atari atď, refundovať sa to ani veľmi nedalo, keďže tie nedokonalosti sa začnu objavovať dávno po dobe refundácie na steame.
            A Vávra je namyslený tak isto, keď sa vyjadril že prekonali slávnejšie SP hry, nech sa pekne pozrie na graf God of War 4.
            Fin.

        2. Peter Vnuk hovorí: Odpovedať

          A ja ti vravím, že to, že máš s hrou inú skúsenosť ešte neznamená, že máš jedinú neomylnú pravdu, a niekto iný si nemôže myslieť niečo iné … že s recenziou nesúhlasíš beriem, ale urážať ma, ani zhadzovať moju prácu preto nemusíš, to sa mi nepáči a proti tomu sa budem vždy ozývať

          čo sa týka Vávru a GoW, súhlasím, ďakujem ešte raz za príspevok, pokiaľ budeš aj nabudúce komentovať, ale bez urážok, budem len rád 🙂

          1. Kiko hovorí: Odpovedať

            Jasné, ste neomylný. Prepáčte že som vôbec si dovolil kritizovať niečo.

            1. Peter Vnuk hovorí: Odpovedať

              nie som neomylný ani zďaleka, ale „recenzia stojí za konský falus“ a „vidno, že autor hru hral , aj dokončil“ nie je kritika, to sú primitívne urážky, za tie by ti nepoďakoval nikto, no ja som sa napriek tomu pokúsil o diskusiu, zjavne to bol stratený čas, takže ospravedlnenie prijímam 😛

                1. Peter Vnuk hovorí: Odpovedať

                  to video teda nič moc, hlavne nepodarený strih, ale pár momentov pobavilo 😀 napríklad to som si vôbec nevšimol, že Henry nikdy nežmurká :-O :-O

  2. Kiko hovorí: Odpovedať

    Konkrétny argument? No kde len začnem, 1. vec hra je nedokončená, vyplíva to z pár questov kde je jasne vidieť podla možnosti dialógov, že tam chýba obsah 2. vec je tam z prepačením stále po k**** bugov a gličov, strávil som 213 hodín kým som dal 100% achievementy, AI je pomätená NPC vo Vraníku je spojená so Sázavou alebo s nejakým iným mestom (detaily napíšem neskôr ak tak), čo sa týka autentickosti a realistickosti hry, zaujíma ma prečo nie je možné nosiť kopiju, prečo tam nie je kuša, voľba dialógov s niektorými NPCčkami je absolutne nelogická. napríklad ten prior v kláštore. Nevravím že sa mi ta hra nepáči, práveže naopak, nevedel som sa dočkať kedy vyjde, ale za takú cenu to je hrôza, mne sa páči grafika a atmosféra z toho prostredia hry.
    Čo sa týka Vaších bodov na konci recenzie.
    :“ vymakané nielen grafické, ale aj herné detaily“ – s grafikou súhlasím ale s hernými detailami nie.
    „hra zaujme aj toho, koho veľmi nezaujíma politika“ – neviem čo s tým ma politika keď konania tých Pánov hradov sú detinské.
    „prepracované herné mechanizmy“ – mechanizmy sú primitívne, to čo im dodáva tu „prepracovanosť“ sú len obyčajné animácie
    „postavy reagujú na zmeny situácie“ – to nie je pravda, iba hlavné postavy reaguju na dej, zvyšok ma len 2 módy, na dobrú a zlú reputáciu s mestami.
    „obrovské množstvo možností ako hru hrať a riešiť situácie “ – to tiež nie je pravda, je to veľmi obmedzené.
    So zvyškom súhlasim , viac menej.

    1. Peter Vnuk hovorí: Odpovedať

      tak zrejme sme mali rozdielne herné skúsenosti, mne sa práve páčilo to, že napríklad kamarátom som odmietol pomôcť vyviesť nejakú lotrovinu a potom keď som od nich potreboval pomoc ja, tak ma poslali do péčka … to je to, čo ty vravíš, že „iba hlavné postavy“, tých hlavných postáv, ktoré reagujú na zmeny, alebo napríklad aj na dohodnuté veci (neprídeš na miesto, tak sa naserie, veliteľ ťa zdrbe…) je tam obrovské kvantum, nechce sa mi to všetko rozoberať, ale napríklad politika – hej, ten príbeh je silne o tom, ktorý pán robí aké rozhodnutia, dosť sa tam melie o politike (napríklad ten Nemec z Jindrovej rodnej dediny), ale dá sa to ignorovať, len ten príbeh je vďaka tomu taký, že zaujme asi viac fanúšika histórie

      prepracovaným mechanizmami som myslel napríklad RPG prvky, takýto podrobný systém som ešte nevidel v žiadnej hre, to nemôžeš poprieť, že je to prepracované… až príliš, tých skillov sú tam desiatky, to je prepracovanosť za cenu zložitosti a potenciálnej nudnosti

      aj možností ako riešiť situácie tam je naozaj veľa, to predsa musíš tiež sám vidieť, že napríklad chceš od niekoho niečo vymámiť, tak mu to môžeš ukradnúť, keď bude spať, alebo sa k nemu prikradnúť a ukradnúť mu to z vrecka, alebo ak máš dostatočne vysoké staty v komunikácii, tak ho môžeš presvedčiť, alebo ho môžeš zmlátiť a vziať mu to … jasné, že sú tam aj bugy, ja som napríklad prišiel na koni, ktorého som ukradol o milión kilometrov ďalej a v miestnej dedine okamžite po mne išli, lebo je to kradnutý kôň (čo by v reále nikdy nemohli vedieť)

      celkovo sa naše názory na tú hru veľmi nelíšia, ale nesúhlasím s tvojimi bodmi a trvám na tom čo som napísal, objektívne je tá hra dobrá a zaslúži si uznanie za tú prácu, čo do toho Warhorse dali, má veľa chýb, niektoré vadia viac, niektoré menej, kopa z nich bola odstránená v patchoch a zdá sa, že ako som už vravel, hráčov to nebaví a hru nakoniec opúšťajú, to ale neznamená, že som ju v danom momente zle ohodnotil z môjho vlastného pohľadu

  3. Kiko hovorí: Odpovedať

    Vidím že autor článku túto hru hral, aj ju dokončil. Táto recenzia stojí za koňský falus.

    1. Peter Vnuk hovorí: Odpovedať

      Máš aj nejaký konkrétny argument, alebo si tu iba ventiluješ frustráciu?

      Po desiatkach odohraných hodín ma hra prestala baviť, takže áno, hral som ju dostatočne dlho a nie, nedošiel som na koniec príbehu, pretože ma dostatočne nezaujal … ale to nič nemení na tom, čo som napísal … aktuálny úbytok 95% aktívnych hráčov naznačuje, že som bol ku KCD ešte veľmi mierny a väčšina hráčov by zrejme dala nižšie hodnotenie ako ja, takže o čo ti ide?

      https://techguru.sk/10814/kingdom-come-deliverance-ide-ku-dnu/

Pridaj komentár