TechGuru Wiki
Čo je ray tracing?
Ray tracing je technika počítačovej grafiky používaná na realistické vykresľovanie svetla a tieňov. Simuluje spôsob, akým svetelné lúče interagujú s objektmi v prostredí, čím vytvára vysoko realistické vizuálne efekty. V podstate ide o sledovanie trasy pohybu virtuálnych fotónov a lúčov, ktoré vytvárajú a odtiaľ pochádza aj názov ray tracing (sledovanie lúčov).
Koncept bol predstavený už v 60. rokoch, ale kvôli náročnosti výpočtov sa začal prakticky využívať až s pokrokom výpočtovej techniky. Významný rozmach zažil v roku 2018 po zavedení technológie NVIDIA RTX.
Princíp fungovania
- Simulácia svetelných lúčov z kamery do scény.
- Výpočet odrazov, lomov a tienenia.
- Interakcia so svetelnými zdrojmi a materiálmi objektov.
Možno chceš vedieť aj Čo je to Unreal Engine 5?
Výhody
- Realistické svetelné efekty a odlesky.
- Presné tiene a globálne osvetlenie.
- Podpora transparentnosti a lomu svetla.
Využitie
- Filmová a herná grafika.
- Architektonická vizualizácia.
- Simulácie v dizajne a inžinierstve.
Technológie a podpora
Moderné GPU ako NVIDIA RTX a AMD Radeon podporujú ray tracing v reálnom čase. Herné enginy ako Unreal Engine a Unity integrujú ray tracing pre realistické efekty.