Čo znamená prelomiť štvrtú stenu?
„Prelomiť štvrtú stenu“ (z anglického „breaking the fourth wall“) je umelecký a naratívny postup, pri ktorom postava alebo dielo priamo komunikuje s divákom či hráčom, čím narúša ilúziu fikcie. Tento pojem pochádza z divadelného prostredia, kde „štvrtá stena“ symbolizuje neviditeľnú bariéru medzi javiskom a publikom.
Keď postava túto bariéru „prelomí“, vedome reaguje na realitu mimo svojho vlastného príbehu.
Využitie vo videohrách
V hernom dizajne prelomenie štvrtej steny často znamená, že hra oslovuje hráča priamo, komentuje jeho rozhodnutia, alebo mení herné mechaniky tak, že narušuje očakávané hranice medzi hrou a hráčom. Tento prvok vytvára silnejšie emočné alebo intelektuálne prepojenie a zároveň zvyšuje originalitu diela.
Využíva sa najmä v nezávislých hrách, ale aj v mainstreamových tituloch, kde má výrazný dopad na zážitok z hrania.

Čo je NPC? Postava či urážka?
Čo je NPC? Ide o skratku z anglického Non-Player Character alebo Non-Playable Character, teda nehrateľnú postavu. Tento pojem je rozšírený najmä v oblasti videohier, kde označuje postavy riadené počítačom, nie hráčom. NPC obohacujú herný svet, poskytujú úlohy, predávajú predmety alebo pomáhajú vytvárať atmosféru a príbeh. Úloha vo videohrách Takéto postavy môžu byť neutrálne, priateľské alebo […]...
Príklady v popkultúre
Okrem hier ako Undertale sa tento prvok objavuje aj vo filmoch (napr. „Deadpool“), seriáloch („House of Cards“) či knihách. V každom médiu plní podobnú funkciu – vyrušuje diváka, čím ho núti vnímať dielo s odstupom, no zároveň vytvára dojem dôvernosti medzi postavou a publikom.