Vedci z ETH Zürich predstavili unikátneho robota, ktorý dokáže hrať badminton proti ľuďom. Projekt, ktorý spojil umelú inteligenciu, robotiku a športový výskum, posúva hranice toho, čo môžu stroje zvládnuť v dynamickom, rýchlom a nepredvídateľnom prostredí.
Robot s názvom ANYmal-D má štyri pohyblivé nohy, kamerový systém a robotické rameno s raketou. Vďaka pokročilej strojovej vízii a technike učenia posilňovaním dokáže sledovať let košíka v reálnom čase, reagovať naň a vrátiť ho späť cez sieť. Vývojári tvrdia, že ide o prvého robota svojho druhu, ktorý dokáže udržať výmenu niekoľkých úderov bez nutnosti externého zásahu.

Elder Scrolls VI: Všetko, čo zatiaľ vieme. A čo si (ne)trúfame dúfať
Aj viac ako päť rokov po oznámení zostáva Elder Scrolls VI jednou z najtajomnejších hier na trhu. Bethesda síce informácie dávkuje po kvapkách, no z kúskov, ktoré máme, sa dá poskladať obraz budúcnosti fantasy RPG. A keď už fakty nestačia, pomôžeme si trochu fantáziou – tou istou, ktorá nás v Tamrieli drží od čias Morrowindu...
Z pohľadu technológie je najväčším prelomom spôsob, akým robot kombinuje vizuálne vnímanie s pohybovou koordináciou. Na rozdiel od bežných automatizovaných systémov tu nejde len o zopakovanie naprogramovaného pohybu. ANYmal-D neustále vyhodnocuje trajektóriu košíka, odhaduje rýchlosť a výšku letu, prispôsobuje svoje postavenie a uhol úderu.
Cieľom projektu nie je len demonštrácia technologických možností. Vývojári veria, že podobné roboty by mohli v budúcnosti slúžiť ako tréningoví partneri pre profesionálnych športovcov aj rekreačných hráčov. Ich výhodou by bola dostupnosť 24 hodín denne, schopnosť prispôsobiť štýl hry konkrétnemu hráčovi a okamžitá spätná väzba po každom údere.
„Chceli sme vytvoriť systém, ktorý dokáže skutočne interagovať s človekom v rýchlej a nepredvídateľnej hre. Badminton je na to ideálny – vyžaduje presnosť, načasovanie a pohyb po celej ploche,“ vysvetlil vedúci výskumného tímu Yuntao Ma.
Projekt má širší význam aj mimo športu. Technológia za robotom môže nájsť uplatnenie napríklad v rehabilitácii pacientov, kde sa vyžaduje jemná motorika a okamžitá odozva, ale aj v továrňach, kde bude potrebné adaptívne reagovať na meniace sa podmienky v reálnom čase.

Chucky a ChatGPT majú novú kamošku. Barbie dostáva umelú inteligenciu
Spoločnosti OpenAI a Mattel oznámili zaujímavé partnerstvo, ktoré má za cieľ prepojiť ikonickú značku Barbie s najmodernejšou generatívnou umelou inteligenciou. Cieľom tejto spolupráce je vytvoriť interaktívne produkty novej generácie – bábiky „AI Barbie“, ktoré budú schopné viesť prirodzené rozhovory, rozprávať vlastné príbehy a reagovať na podnety detí v reálnom čase...
Zatiaľ je robot len výskumnou platformou, no jeho úspech ukazuje, akým smerom sa môže uberať spojenie umelej inteligencie a fyzických schopností strojov. Ak sa podarí znížiť náklady a zjednodušiť dizajn, roboty ako ANYmal-D môžu byť už čoskoro súčasťou bežných telocviční a tréningových centier.