Bernie Sanders počas rozhovoru so známym moderátorom Joeom Roganom spochybnil úmysly technologických gigantov a vyzval na 4-dňový pracovný týždeň ako nový štandard. Ak je vraj umelá inteligencia taká prevratná, mala by zlepšiť život všetkým, nielen bohatým
Technologický pokrok má slúžiť ľuďom, nie len ziskom
Senátor Bernie Sanders, známy svojimi ľavicovými postojmi, sa pustil do aktuálnej témy okolo umelej inteligencie. V diskusii so Joeom Roganom vyslovil jednoduchú, no silnú otázku: ak umelá inteligencia zvyšuje produktivitu práce, prečo by pracujúci nemali mať prospech zo skráteného pracovného týždňa? Navrhuje preto 30-hodinový pracovný týždeň, teda štyri dni práce namiesto piatich, bez zníženia mzdy.

Simpsonovci zase predpovedajú. 30. jún 2025 vraj prinesie vzostup VR, vojnu a lietajúce autá
Simpsonovci sa už od začiatku 90. rokov pravidelne predvádzajú ako nečakaní proroci modernej doby. Najnovšie sa však zdá, že ich satira opäť trafila do živého, tentokrát predpovedajú priamo pre rok 2025...
Zdôraznil, že technológia by mala slúžiť všetkým ľuďom, nielen technologickým lídrom a akcionárom veľkých spoločností. Uviedol, že ak AI zvyšuje produktivitu, mal by to byť dôvod na to, aby si ľudia mohli viac užívať čas s rodinou, venovať sa vzdelaniu alebo oddychu.
Nie je to utópia, ale historická kontinuita
Návrh, ktorý sa môže zdať odvážny, má v skutočnosti historický precedens. Štandardný 40-hodinový pracovný týždeň je mladší ako sto rokov a stal sa zákonom až v roku 1940. Už v 30. rokoch minulého storočia americkí robotníci žiadali práve 30-hodinový týždeň. Sanders preto tvrdí, že nejde o radikálnu myšlienku, ale o návrat k spravodlivejšiemu rozdeleniu práce.

Syberia Remastered oživí legendu po 20 rokoch
Microids a Studio Virtuallyz pripravujú remaster kultovej adventúry Syberia z roku 2002. Hra, ktorá preslávila zosnulého výtvarníka Benoîta Sokala, sa vráti s úplne prepracovanou grafikou, novým ovládaním a zachovaným hlbokým príbehom...
Niektoré firmy vo svete už dnes testujú 4-dňový pracovný týždeň a zaznamenávajú pozitívne výsledky. Napriek tomu je realita vzdialená Sandersovej vízii. AI zatiaľ vo väčšine prípadov neskracuje pracovný čas, ale vytvára nový tlak na zamestnancov a niekedy dokonca znižuje ich výkonnosť.
AI ako nástroj nerovnosti, nie rovnosti
Problém je, že umelá inteligencia zatiaľ neslúži na zlepšenie pracovných podmienok, ale často ako zámienka na znižovanie nákladov. Mnohé firmy presúvajú náročné úlohy do krajín s nízkymi mzdami, čím prehlbujú globálnu nerovnosť. Digitálna práca v rozvojových krajinách, ako je napríklad Keňa, sa často odohráva v zlých podmienkach a bez adekvátnej odmeny.

Elder Scrolls VI: Všetko, čo zatiaľ vieme. A čo si (ne)trúfame dúfať
Aj viac ako päť rokov po oznámení zostáva Elder Scrolls VI jednou z najtajomnejších hier na trhu. Bethesda síce informácie dávkuje po kvapkách, no z kúskov, ktoré máme, sa dá poskladať obraz budúcnosti fantasy RPG. A keď už fakty nestačia, pomôžeme si trochu fantáziou – tou istou, ktorá nás v Tamrieli drží od čias Morrowindu...
Podľa štúdie z roku 2024 masívne investície do umelej inteligencie nepriniesli zamestnancom očakávané benefity. Výskum nepreukázal významný vplyv na výšku zárobkov ani na počet odpracovaných hodín naprieč rôznymi profesiami. Pracovníci v kanceláriách aj vo výrobe zároveň upozorňujú, že zavádzanie AI často prebieha chaoticky, bez dostatočného školenia či podpory, čo spôsobuje frustráciu a znižuje celkovú efektivitu.
Umelá inteligencia má potenciál uľahčiť ľuďom prácu. Sama o sebe však nič nezmení. Bez jasných pravidiel, spoločenskej diskusie a tlaku zdola sa môže stať len ďalším nástrojom na šetrenie nákladov. Sandersova otázka preto zostáva aktuálna: ak technológia naozaj zvyšuje produktivitu, prečo z toho nemá prospech aj bežný pracovník?