Holandskí vedci vyvinuli nový typ lokalizačného systému, ktorý v presnosti schová do vrecka GPS, Galileo aj ďalšiu konkurenciu.
Tím výskumníkov z niekoľkých holandských univerzít pracuje na prototype nového navigačného systému, ktorý má byť robustnejší, ako aktuálne používané systémy. To znamená, že bude odolnejší voči výpadkom signálu, ktoré sú pri populárnom americkom GPS a bežných zariadeniach ako smartfóny v podstate bežné. Veľmi jemne povedané – jeho presnosť nie je práve silnou stránkou. Stačí vojsť do tunela či budovy s hrubšími stenami a je po signále.
Nová technológia sa má osvedčiť hlavne v zastavaných oblastiach a na presnosť na úrovni 10 centimetrov využíva infraštruktúru mobilných sietí. V tom má práve spočívať odolnosť proti výpadkom. Systém, ktorý sa nespolieha na výhľad na družice na obežnej dráhe planéty by mohol byť kľúčový pre vývoj samoriadiacich áut. Tie potrebujú spoľahlivú navigáciu za každých okolností.
Prečítaj si tiež: Exkluzívny rozhovor s prof. Ballom: Možno vznikne hybrid medzi klasickým a kvantovým počítačom
Systém dostal názov SuperGPS a má poskytovať rovnakú konektivitu ako mobilné siete či Wi-Fi, len navyše ponúka aj veľmi presnú lokalizačnú službu. Má sa napájať na atómové hodiny, vďaka čomu dokáže vysielať exaktne načasované správy, ako to robia aj satelity GPS s atómovými hodinami na palube.
Napojenie mobilnej siete na atómové hodiny má pritom potenciál presnosti na miliardtinu sekundy. SuperGPS spája optickú a rádiovú sieť, pričom šírka pásma je oveľa vyššia, než je bežné.
Erik Dierikx z VSL, čo je holandský národný metodologický inštitút, poznamenal:
S hybridným opticko-bezdrôtovým systémom, ktorý sme predviedli, môže mať v princípe každý prístup k presnému času od VSL.
Gerard Janssen z Technickej univerzity v Delft zasa zdôraznil:
Budovy odrážajú rádiový signál, čo môže navigačné systémy zmiasť. Šírka prenosového pásma nášho systému pomáha problém s týmito zmätenými signálmi riešiť a umožňuje pritom vyššiu pozicionálnu presnosť.