Smiech po víťazstve ničí úspech a stroje sa učia rozpoznať emócie

Vedci z kalifornskej univerzity USC, Inštitútu kreatívnych technológií, sponzorovaným výskumnou sekciou americkej armády zistili, že úslovie “Smej sa a celý svet sa bude smiať s tebou.” neplatí vždy.

Výskum sa zameral na emócie, ktoré môžu viesť k tomu, že sa účastník akejkoľvek hry či súťaže môže začať správať proti svojmu rozumu v záujme vykonania pomsty. 370 účastníkov výskumu hralo britskú televíznu hru Golden balls, kde si účastníci výhru buď rozdelia alebo ukradnú pre seba, podľa vlastného uváženia.

Pravidlá sú zradné:

  • Ak sa obaja rozhodnú výhru rozdeliť, stane sa tak.
  • Keby sa jeden rozhodol podeliť a druhý kradnúť, ten ktorý chce kradnúť získava celú výhru pre seba.
  • Keď chcú obaja kradnúť, nedostane výhru nikto.

Golden-Balls-Stephen

Každý účastník dostal 30 dolárov a za každé úspešné rozdelenie alebo krádež dostal lístky na 100 dolárovú lotériu.

Hráči hrali proti sebe cez Skype videohovor a ich reakcie boli nahrávané a analyzované softvérom. Podľa výsledkov výskumníci hypotetizujú, že úsmev po úspešnej krádeži výhry zvyšuje pravdepodobnosť, že sa vás oponent bude snažiť v ďalšom kole potrestať. Zatiaľ čo úsmev pri prehre je vnímaný ako gesto, ktoré spôsobuje vôľu neskôr spolupracovať a pocit spoločného úspechu.

Jeden z vedúcich výskumu Johnatan Gratch sa už podobného experimentu zúčastnil v r. 2016. Účastníci si často zamieňali úprimnosť s neúprimnosťou, keďže uisťujúce gestá ako pohyby hlavou, pozitívne slová a dokonca aj úsmev, ktoré by mali signalizovať úprimnosť častejšie signalizujú presný opak.

Gratch spolupracoval s USC Marshall School of Business niekoľko rokov, aby mohol vytvoriť umelú inteligenciu, ktorá by tieto nuansy chápala a bola tak schopná vyjednávania. O takýto druh virtuálneho človeka by mala záujem aj americká armáda, ktorá by ho mohla využiť práve na tento účel.

KASPAROV

Stroje už v minulosti preukázali, že dokážu človeka poraziť aj v hrách, ktoré si vyžadujú viac ako iba základnú logiku. Napr. superpočítač Deep Blue od IBM v r. 1990 porazil veľmajstra Garryho Kasparova v šachu. V r. 2011 v súťaži Jeopardy! vyhral nad človekom systém Watson (tiež od IBM) a nedávno niekoľko nezávislých umelých inteligencií vyhralo v hrách ako Go či poker nad profesionálmi.

Znamená to, že umenie čítania emócií protivníka a ich použitia proti nemu už stroje začínajú zvládať. Otázka znie, či nie sme blízko bodu, v ktorom ich budú schopné rovnako prežívať.

Peter Vnuk

Zdroj: USC

O autorovi

Peter Vnuk
Peter Vnuk
Je celoživotným fanúšikom technológií a pracuje pre niekoľko popredných slovenských médií z tejto oblasti. Okrem produktových recenzií, spravodajstva zo sveta vedy a techniky, sa venuje tiež tematickým článkom na hi-tech témy, ako je umelá inteligencia, robotika, virtuálna realita a pod. Je mu blízka tiež herná sféra, preto recenzuje aj herné príslušenstvo a hry.

Pridaj komentár