Spoločnosť Xiaomi zorganizovala predstavenie svojho prvého elektromobilu SU7 a oficiálne predstavila päť kľúčových technológií Xiaomi EV – elektromotor, batériu, Xiaomi Die-Casting, autonómnu jazdu Xiaomi Pilot a inteligentnú kabínu
Od vývoja základných kľúčových technológií sa spoločnosť Xiaomi snaží nanovo definovať technológie automobilového priemyslu.
Prvý produkt spoločnosti Xiaomi EV – očakávaný Xiaomi SU7, bol „predpremiérovo“ predstavený spolu s jeho dizajnom, výkonom, dojazdom, bezpečnosťou a ďalšími detailami. Xiaomi SU7 je pozicionovaný ako „plnohodnotný vysokovýkonný ekologický sedan“ a jeho cieľom je posunúť hranice výkonu, ekosystému a mobilného inteligentného priestoru.
Citovaním vety z čínskej poézie: „Pevnými krokmi prechádzame jej vrchol.“ Lei Jun, zakladateľ, predseda a generálny riaditeľ spoločnosti Xiaomi Group, uviedol, že vstup spoločnosti Xiaomi do automobilového priemyslu znamená významný skok od odvetvia smartfónov a zásadný krok k uzavretiu kruhu inteligentného ekosystému človek x auto x domácnosť.
Lei Jun sa ďalej vyjadril, že storočný automobilový priemysel dnes ponúka len malý manévrovací priestor:
„Spoločnosť Xiaomi sa rozhodla veľmi výrazne investovať, počnúc vývojom základných kľúčových technológií, pričom sa zaviazala skonštruovať vynikajúce vozidlo. Cieľom 15 až 20 ročného úsilia sa chce Xiaomi stať jedným z piatich najväčších svetových výrobcov automobilov.“
Nové definovanie technologického balíka v automobilovom priemysle
Inteligentné elektrické vozidlá smerujú k integrácii automobilového priemyslu so spotrebnou elektronikou a inteligentnými ekosystémami. Integrácia komplexných technológií je nevyhnutným krokom pre vývoj tohto odvetvia. Lei Jun uviedol, že integráciou priemyselnej výroby, inteligentného softvéru a umelej inteligencie spoločnosť Xiaomi EV úplne nanovo definuje automobilový priemysel, čo znamená významný skok v jeho technologickom prostredí.
Spoločnosť Xiaomi EV sa zaviazala k prístupu zdola nahor, počnúc vývojom základných kľúčových technológií a hĺbkovým nezávislým výskumom v kľúčových technologických odvetviach. So záväzkom „desaťnásobných investícií, svedomitého budovania skvelého automobilu“ investovala spoločnosť Xiaomi EV do počiatočnej fázy výskumu a vývoja viac ako 10 miliárd CNY (približne 1,277 miliardy eur.) Výskumný a vývojový tím tvorí viac ako 3 400 inžinierov a viac ako tisíc technických expertov v kritických oblastiach v Číne aj zahraničí.
Táto konferencia odhalila prelomové výsledky vo vývoji piatich kľúčových technológií spoločnosti Xiaomi EV. V kľúčových sektoroch, ako sú E-Motor, batéria, Xiaomi Die-Casting, Xiaomi Pilot Autonomous Driving a Smart Cabin, sa mnohé technológie vyvinuté vlastnými silami spoločnosti Xiaomi EV stali prvými svojho druhu na celosvetovej alebo domácej úrovni. To svedčí o 13 ročnej komplexnej technologickej akumulácii spoločnosti Xiaomi od jej založenia.
E-motor
Na konferencii spoločnosť Xiaomi predstavila svoje nezávisle vyvinuté a vyrobené e-motory HyperEngine V6/V6s a HyperEngine V8. Tieto tri E-motory, využívajúce inovatívne technológie, ako napríklad technológiu obojsmerného plného chladenia oleja, konštrukciu olejového okruhu v tvare písmena S a konštrukciu stupňovitých laminácií z kremíkovej ocele, konkurujú výkonom tradičným veľkým pohonným jednotkám V8 a V6 z éry spaľovacích motorov a posúvajú hranice výkonu v tomto odvetví.
Prečítaj si tiež: Herná recenzia: Polda 2 remástr je sranda ako za starých čias
HyperEngine V8 s 27 200 otáčkami za minútu, výkonom 425 kW a maximálnym krútiacim momentom 635 Nm predstavuje svetový rekord pre elektromotory. Na dosiahnutie priemyslového štandardu 27 200 otáčok za minútu využíva HyperEngine V8s ako prvý v segmente ultra pevnú silikónovo-oceľovú zliatinu s pevnosťou v ťahu 960 MPa, ktorý sa môže pochváliť pevnosťou prevyšujúcou bežné priemyselné materiály viac ako dvojnásobne.
Pri konštrukcii chladenia HyperEngine V8s využíva technológiu obojsmerného celotelového olejového chladenia a konštrukciu olejového okruhu v tvare písmena S. V prípade statora sa používa dvojcyklový olejový okruh, čím sa plocha rozptylu tepla zväčšuje o 100 % a dosahuje sa chladiaci účinok až do 20 stupňov Celzia. V rotorovej časti sa medzitým využíva patentovaný olejový okruh v tvare písmena S, čím sa plocha rozptylu tepla zvyšuje o 50 % a dosahuje sa chladiaci účinok až 30 stupňov Celzia. Lamely statora z kremíkovej ocele majú navyše “stupňovité” usporiadanie, čím sa efektívna plocha odvodu tepla zvyšuje o ďalších 7 %.
HyperEngine V8s je vo vývoji a v roku 2025 sa má začať sériovo vyrábať a implementovať do elektromobilov Xiaomi.
E-motory HyperEngine V6/V6s vyvinuté spoločnosťou Xiaomi sa môžu pochváliť špičkovou rýchlosťou 21 000 otáčok za minútu, čím prekonávajú najvýkonnejší sériovo vyrábaný elektromotor na svete. Spomedzi nich má supermotor HyperEngine V6 maximálny výkon 299 k a maximálny krútiaci moment 400 Nm, zatiaľ čo supermotor HyperEngine V6s dosahuje maximálny výkon 374 k a maximálny krútiaci moment 500 Nm.
Batéria
Spoločnosť Xiaomi sama vyvinula technológiu integrovanej batérie CTB prostredníctvom takzvanej inovatívnej technológie obrátených článkov, multifunkčnej elastickej medzivrstvy a minimalistického systému vedenia; vyznačuje sa účinnosťou integrácie batérie 77,8 %, čo je najvyššia hodnota spomedzi batérií CTB na svete, celkovým zlepšením výkonu o 24,4 % a znížením výšky o 17 mm, pričom maximálna kapacita batérie je až 150 kWh a teoretický dojazd na nabitie CLTC presahuje 1200 km.
Bude ťa zaujímať: Samsung Galaxy S24 príde už o pár dní a prinesie AI revolúciu
Na zabezpečenie stabilného výkonu počas cestovania na dlhé vzdialenosti využíva spoločnosť Xiaomi špičkové bezpečnostné konštrukčné štandardy. Ventil na uvoľnenie tlaku smerujúci nadol rýchlo uvoľňuje energiu v extrémnych situáciách, čím maximalizuje bezpečnosť kabíny pre cestujúcich. Štrnásťvrstvový robustný systém fyzickej ochrany zahŕňa tri vrstvy hornej podpory, tri vrstvy bočnej ochrany a osem vrstiev spodnej ochrany.
Pokiaľ ide o rozptyl tepla, riešenie vodného chladenia s dvojitou stranou implementuje dosky na rozptyl tepla na oboch dlhých stranách článkov batérie, čím sa dosiahne chladiaca plocha 7,8 m² – štvornásobok priemeru v odvetví. Po stranách článkov batérie sa nachádza 165 kusov aerogélového izolačného materiálu, ktorý je schopný odolávať teplotám až do 1000 °C.
Xiaomi EV je vybavený vlastným systémom riadenia batérie (BMS) s najvyššou úrovňou funkčnej bezpečnosti ASIL-D. Tento BMS obsahuje tri nezávislé monitory tepelného vybitia a alarmy spolu s nepretržitým systémom včasného varovania. Každá batéria Xiaomi sa môže pochváliť špičkovou spoľahlivosťou v odvetví a prechádza najprísnejšími bezpečnostnými testami batérie vrátane viac ako 1050 bezpečnostných overení a 96-násobného prekročenia medzinárodného štandardu trvania testov odolnosti.
Xiaomi Die-Casting
Spoločnosť Xiaomi predstavila svoj vlastný systém lisovania pod tlakom Xiaomi Die-Casting T9100 a vlastný materiál na takúto úpravu – Xiaomi Titans Metal, čím sa stala jediným domácim výrobcom automobilov, ktorý súčasne sám skúma veľké tlakové liatie aj materiály.
Xiaomi Die-Casting T9100 má plochu 840 m², celkovú hmotnosť 1050 t a uzamykaciu silu 9100 ton. Spoločnosť Xiaomi vyvinula systém posudzovania kvality základného modelu, ktorý dokáže dokončiť kontrolu jednotlivých kusov do 2 sekúnd a ponúka desaťkrát vyššiu účinnosť ako manuálna kontrola. Aplikácia tohto klastra umožňuje dosiahnuť pozoruhodný úspech pre Xiaomi EV, pričom zadný podvozok integruje 72 komponentov do jedného, znižuje počet zváraných spojov o 840, znižuje celkovú hmotnosť vozidla o 17 % a výrazne skracuje čas výroby o 45 %.
Nech ti neunikne: Recenzia: Last Train Home je mrazivá cesta domov
V oblasti výskumu a vývoja materiálov spoločnosť Xiaomi vyvinula Xiaomi Titans Metal, extra pevný a odolný, tepelne spracovaný materiál na tlakové lisovanie. Vlastný vyvinutý „Multi-Material Performance Simulation System“ spoločnosti Xiaomi vyberá optimálny vzorec zliatiny z 10,16 milióna možností, čím zabezpečuje dokonalú kombináciu pevnosti, odolnosti a stability.
Zatiaľ čo priemysel sa zameriava na tonáž lisovacieho tlaku, spoločnosť Xiaomi vytrvalo sleduje cestu úplného vlastného výskumu. Spoločnosť Xiaomi dokončila takmer všetky aspekty priemyselného reťazca veľkého tlakového liatia, od materiálov a klastrov zariadení až po hotové odliatky.
Xiaomi Pilot Autonomous Driving
V oblasti inteligentných softvérových technológií spoločnosť Xiaomi ukázala svoju jedinečnú výhodu globálneho technologického lídra, ktorý podporuje integráciu automobilového priemyslu a priemyslu spotrebnej elektroniky s inteligentnými ekosystémami. Pokiaľ ide o autonómne riadenie, spoločnosť Xiaomi je priekopníkom troch kľúčových technológií: Adaptívna technológia BEV, základný model mapovania ciest a technológia Super-Res Occupancy Network.
Adaptívna technológia BEV je špičková inovácia v odvetví, ktorá využíva rôzne algoritmy vnímania na základe situácie. Mriežka vnímania má minimálnu granularitu 5 cm a maximálnu 20 cm, pričom rozsah rozpoznávania siaha od 5 cm do 250 m. Táto technológia zabezpečuje širšiu viditeľnosť v mestskom prostredí, rozšírené videnie pri vysokých rýchlostiach a väčšiu presnosť pri parkovaní.
Zaujímavý článok: TOP 5 hier z druhej svetovej vojny, ktoré vo vás zanechajú stopu
Základný model mapovania ciest prináša revolúciu v tradičných metódach vnímania stavu ciest. Tento model ich nielen rozpoznáva v reálnom čase a inteligentne prepína na rozumnejšiu trajektóriu jazdy, ale vďaka učeniu sa zo zložitých situácií v križovatkách a zo zvyklostí skúsených vodičov dokáže plynulo navigovať bez toho, aby sa spoliehal na mapy s vysokým rozlíšením.
Pokiaľ ide o rozpoznávanie prekážok, technológia Super-Res Occupancy Network od spoločnosti Xiaomi dosahuje neobmedzené kategórie rozpoznávania neočakávaných prekážok. V porovnaní s tradičnými sieťami, ktoré interpretujú prekážky ako bloky, inovatívny vektorový algoritmus spoločnosti Xiaomi simuluje všetky viditeľné objekty ako súvislé zakrivené plochy. To zvyšuje presnosť rozpoznávania až na 0,1 m. Okrem toho funkcia redukcie šumu vyvinutá spoločnosťou Xiaomi jedným kliknutím eliminuje vplyv dažďa a snehu na rozpoznávanie, čím výrazne znižuje pravdepodobnosť nesprávnej identifikácie.
Okrem základného modelu mapovania ciest spoločnosť Xiaomi nezávisle vyvinula aj prvý „End-to-End Sensing and Decision-Making AI Model“ na svete, ktorý je pripravený na nasadenie a je určený na automatizované parkovanie. Tento model umožňuje pozorovanie v reálnom čase a dynamické prispôsobovanie pri parkovaní v náročných situáciách ako sú parkovacie zariadenia, ktoré obsahujú výťahy.
Pokiaľ ide o hardvér, systém je vybavený špičkovými konfiguráciami vrátane dvoch vysokovýkonných čipov NVIDIA Orin s kombinovaným výpočtovým výkonom 508TOPS. Hardvér na vnímanie zahŕňa jeden LiDAR, jedenásť kamier s vysokým rozlíšením, tri radary s milimetrovými vlnami a dvanásť ultrazvukových radarov v modeli Xiaomi SU7 Max. Vďaka špičkovým konfiguráciám a plnohodnotnému vlastnému výskumu sa inteligentný systém autonómneho riadenia spoločnosti Xiaomi do roku 2024 zaradí medzi špičku v odvetví.
Inteligentná kabína
Inteligentná kabína Xiaomi EV využíva architektúru interakcie zameranú na človeka a je vybavená 16,1-palcovou centrálnou konzolou s rozlíšením 3K, 56-palcovým HUD head-up displejom, 7,1-palcovým otočným prístrojovým panelom a dvoma predĺženými držiakmi na operadlách sedadiel, ktoré umožňujú montáž dvoch tabletových zariadení. Je vybavený čipom Snapdragon 8295 v automobile s výpočtovým výkonom AI až 30 TOPS, ktorý umožňuje dokonalý interaktívny zážitok s prepojením piatich rôznych obrazoviek.
Keď dočítaš, skús túto recenziu: TIP na darček: Motorola Edge 40 Neo. Vodeodolnosť, 144 Hz a 12 GB RAM za túto cenu?
Interaktívny zážitok zo Xiaomi Smart Cabin je podobný tabletom, čo umožňuje používateľom rýchle prispôsobenie bez potreby učenia. Systém funguje úplne hladko, pričom operačný systém vozidla sa spustí už za 1,49 sekundy po odomknutí dverí. Okrem toho ponúka bezproblémové prepojenie medzi smartfónmi a elektrickým vozidlom. Napríklad po prinesení telefónu do kabíny sa na konzole automaticky zobrazí ikona, ktorá umožňuje jednoduchý prístup k rozhraniu telefónu jediným dotykom.
Operačný systém v aute bezproblémovo integruje hlavné aplikácie vrátane celého ekosystému aplikácií pre tablety Xiaomi s postupnou adaptáciou na viac ako 5000 aplikácií. Aplikácie smartfónu možno pohodlne pripnúť na konzolu vozidla, čím sa okamžite premenia na aplikácie v aute. Pokiaľ ide o hardvérovú integráciu, Xiaomi SU7 podporuje viac ako 1000 inteligentných domácich zariadení Xiaomi pre bezproblémovú integráciu s vozidlom, čo umožňuje automatické zisťovanie, prístup bez hesla a možnosť nastavenia automatizačných scenárov, čím vytvára robustný ekosystém CarIoT.
Interiér vozidla má tiež vyhradené rozširujúce prípojky typu pin-point, ktoré podporujú funkciu plug-and-play pre širokú škálu zariadení. V snahe vyhovieť potrebám používateľov Xiaomi EV plne podporuje CarPlay, montáž iPadov a príslušenstva iPad a aplikácií na zadnom rozširujúcom držiaku.
„Technológia x ekosystém“ vedie vývoj elektrických vozidiel smerom k inteligentným mobilným priestorom
Počas prezentácie sa Lei Jun podelil o cieľ spoločnosti Xiaomi v oblasti automobilového priemyslu: vytvoriť vozidlo snov pre novú éru automobilového priemyslu – vozidlo, ktoré je estetické, príjemné na riadenie, pohodlné, inteligentné a bezpečné.
Vozidlo snov „trojice“, Xiaomi SU7, ktoré predstavuje stelesnenie technológie, zážitku a estetiky, je pozicionované ako „plnohodnotný vysokovýkonný ekologický sedan“, Jeho cieľom je dosiahnuť vysoký výkon, ekologické technologické schopnosti a komplexný zážitok z mobilného inteligentného priestoru.
Xiaomi SU7 sa javí ako vrchol výkonu so špičkovými technológiami a pokročilými zážitkami z jazdy. Vďaka vlastnoručne vyvinutému E-motoru – HyperEngine, technológii integrovanej batérie CTB a sérii náročných technologických inovácií, ako je napríklad konštrukcia karosérie vyrobená z klastra Xiaomi Die-Casting T9100, dosahuje Xiaomi SU7 Max zrýchlenie z nuly na stovku za pôsobivých 2,78 sekundy, čím sa pevne zaraďuje do klubu „superautomobilov pod 2 sekundy“, pričom je schopný dosiahnuť ohromujúcu maximálnu rýchlosť 265 km/h.
Xiaomi SU7 je tiež skutočne všestranný. Vďaka úplne vlastnému algoritmu ovládania Xiaomi Smart Chassis disponuje dvoma hlavnými schopnosťami: Inteligentné viacrozmerné snímanie a globálne synchronizované riadenie. To umožňuje adaptívne dynamické riadenie podvozku na milisekundovej úrovni vo všetkých scenároch, čím poskytuje stabilné jazdné vlastnosti a zároveň poskytuje zážitok z jazdy takmer „bez vibrácií“.
Aj táto predvianočná recenzia je stále aktuálna: TIP na darček: Herná klávesnica Logitech G Pro X TKL Lightspeed
Čo je ešte dôležitejšie, Xiaomi SU7 obsahuje tri hlavné ekosystémové posilnenia integráciou aplikácií, hardvéru a ekosystémov CarIoT tretích strán, čím poskytuje bezprecedentný zážitok z inteligentného mobilného priestoru. Ekosystém Xiaomi CarIoT je plne otvorený tretím stranám, obsahuje štandardizované rozhrania, rozsiahle štandardy komunikačných protokolov a ľahké riešenia pre modernizáciu existujúcich zariadení.
Lei Jun uviedol, že konečnou sférou inteligentných elektrických vozidiel je spojenie technologických prielomov a bezproblémovej integrácie potrieb používateľov a ich vozidiel, kde sa riadenie stáva intuitívnym.
Dokončenie inteligentného ekosystému „človek x auto x domácnosť“
Koncom októbra tohto roka spoločnosť Xiaomi oznámila komplexnú aktualizáciu svojej skupinovej stratégie, ktorá prechádza zo „Smartphone x AIoT“ na inteligentný ekosystém „Človek x Auto x Domov“, pričom automobily sa stali kľúčovou súčasťou strategického zamerania spoločnosti Xiaomi.
Inteligentný ekosystém „Človek x auto x domácnosť“ je komplexnou integráciou scenárov zahŕňajúcich ľudí, autá a domácnosti, čo uľahčuje bezproblémové prepojenie hardvérových zariadení, koordináciu v reálnom čase a podporuje spoluprácu medzi partnermi v odvetví. Lei Jun počas tejto konferencie oznámil, že pridaním elektromobilu Xiaomi bol inteligentný ekosystém „Človek x auto x domácnosť“ oficiálne dokončený.
Ekosystém umožňuje vzájomnú spoluprácu a vývoj medzi jednotlivcami, zariadeniami a inteligentnými službami. S využitím prepojenia medzi zariadeniami HyperConnect systém Xiaomi HyperOS bezproblémovo integruje viac ako 200 kategórií produktov vrátane Xiaomi EV. Pokrytie ekosystému sa rozširuje na viac ako 95 % každodenných scenárov používateľov, čo umožňuje, aby inteligencia dômyselne slúžila každému jednotlivcovi. Súčasne s rozšírením AI, Xiaomi HyperMind funguje ako centrum pre inteligentné uvažovanie a dokáže vnímať a učiť sa z používania, čím poskytuje automatizované, proaktívne riešenia.
Okrem toho inteligentný ekosystém „človek x auto x domácnosť“ dosahuje vzájomné posilnenie medzi produktmi, technológiami a priemyselnými odvetviami a udržiava otvorenú platformu. Spoločnosť Xiaomi sa drží zásady „nepretržitého výskumu a vývoja v oblasti základných technológií, nepretržitých a dlhodobých investícií“.
Za posledných 13 rokov sa spoločnosť Xiaomi strategicky umiestnila v 12 technologických oblastiach a 99 odvetviach. Riadiac sa zásadou „ďalšej integrácie softvéru a hardvéru a plného využitia schopností umelej inteligencie“ vyvinula spoločnosť Xiaomi „konvergovaný technologický zásobník“, ktorý neustále posilňuje výskum a vývoj produktov, ako aj ich výrobu.
Zároveň Xiaomi spolupracuje s priemyselnými partnermi vrátane vývojárov, dodávateľského reťazca a výroby, aby využila plný potenciál celého odvetvia, čím sa Xiaomi HyperOS stáva otvorenejšou platformou a zabezpečuje, aby sa „človek x auto x domácnosť“ stala inkluzívnejšou a zameranou na človeka, schopnou umožniť veľa možností.
Lei Jun uviedol, že vstup spoločnosti Xiaomi do automobilového priemyslu predstavuje významný skok. Predstavuje to dlhodobý záväzok a hlboké investície do základných kľúčových technológií, moment nástupu moderných priemyselných inteligentných výrobných kapacít spoločnosti Xiaomi, a čo je najdôležitejšie, kľúčový krok pri dokončovaní inteligentného ekosystému „človek x auto x domácnosť“. Lei Jun zdôraznil: „Vstup spoločnosti Xiaomi do automobilového priemyslu znamená pre spoločnosť Xiaomi nový začiatok, verím, že jedného dňa budú elektromobily Xiaomi rozšíreným javom na cestách po celom svete.“
Zdroj: TS
Staň sa súčasťou aktívnej komunity TechGuru SK/CZ na Facebooku a na Instagrame.
Nájdeš nás aj na YouTube
Tweet
O autorovi
- Je celoživotným fanúšikom technológií a pracuje pre niekoľko popredných slovenských médií z tejto oblasti. Okrem produktových recenzií, spravodajstva zo sveta vedy a techniky, sa venuje tiež tematickým článkom na hi-tech témy, ako je umelá inteligencia, robotika, virtuálna realita a pod. Je mu blízka tiež herná sféra, preto recenzuje aj herné príslušenstvo a hry.
Najnovšie články autora
- TechGuru21. novembra 2024Bitcoin prekročil 94 000 dolárov. Vraj mieri na 120 000
- TechGuru20. novembra 2024Alexa s AI nefunguje. Bezos chcel AI za 20 dolárov s mozgom v cloude
- TechGuru14. novembra 2024Najčastejšie heslá Slovákov možno prelomiť za sekundu
- GameGuru13. novembra 2024Grayton the Detective: Slovenská adventúra o bezdomovcovi detektívovi