Aj ty máš pocit, že v hrách nie sú realistické zbrane? Porovnali sme realitu s fikciou

Aj ty máš pocit, že v hrách nie sú realistické zbrane? Porovnali sme realitu s fikciou

Vojenské simulácie a realistické FPS hry sú populárne už mnoho rokov a mnohé sa snažia vytvárať čo najrealistickejšie podanie bojiska a zbraní. Hry, ako napríklad Escape from Tarkov, DayZ alebo Insurgency: Sandstorm, sú považované za jedny z najrealistickejších v tejto kategórii, keď ide o realistické zbrane

Pozreli sme sa na to, ako tieto hry zvládajú spracovať manipuláciu so zbraňami, ako zakomponovali rôzne prídavné zariadenia ako napríklad tlmiče, čo vyobrazujú správne a kde ohýbajú realitu za účelom zábavnosti a hrateľnosti.

Tlmiče

V hre to zvyčajne vyzerá tak, že na hlučný kvér namontujete tlmič a objekt vašej streleckej túžby počuje len hvízdanie a dopadanie striel. Toto môže byť v skutočnosti pravda, avšak nie za tých podmienok, ako nám to predkladajú v hrách.

Na docielenie takmer nehlučného výstrelu, potrebujete okrem tlmiča použiť aj špeciálne, tzv. podzvukové strelivo. Ide o strelivo s nižšou rýchlosťou ako rýchlosť zvuku, teda projektil pri opustení hlavne nevytvára jav, známy ako sonický tresk. S týmto druhom streliva sa hráči môžu stretnúť napríklad v hrách Escape from Tarkov alebo DayZ.

V prípade DayZ sa podzvukové strelivo vyskytuje len pre dva typy zbraní, ktoré používajú výhradne daný typ streliva letiaceho pomalšie ako je rýchlosť zvuku. V tomto prípade teda môžeme považovať efekt použitého tlmiča za realistický. Avšak keď tlmič použijete na ktorúkoľvek inú útočnú pušku, výsledný dokonalý efekt utlmenia nie je úplne reálny.


Prečítaj si tiež: TEST: Monitor AGON AG275QZ má 27″ a 270 Hz. Nie je to priveľa?


Dôvod je jednoduchý, tieto zbrane majú muníciu letiacu podstatne rýchlejšie ako je rýchlosť zvuku, a tak by malo byť počuť už spomínaný sonický tresk, ktorý tvorí vždy okolo 50% celkového zvuku výstrelu. S podobným problémom ohľadne miery tlmenia hluku sa stretnete aj pri Tarkove a Insurgency: Sandstorm.

V hre Escape from Tarkov môžete pri takmer každej zbrani použiť viacero typov streliva, medzi nimi aj to podzvukové. V tomto prípade podzvukové strelivo nemá v hre žiadny vplyv na hlučnosť pri použití tlmiča. Aj tu tvorcovia ignorujú sonický tresk pri použití klasického streliva. Vzhľadom na mieru realizmu a možnosti úprav zbraní je škoda, že autori neberú do úvahy fakt, že podzvuková munícia vyžaduje ešte ďalšiu úpravu zbrane.

Munícia a prebíjanie

Napríklad v Battlefielde, alebo CSku môžete kedykoľvek prebiť a vždy nabijete čerstvý zásobník s plným počtom nábojov, ak vám to zostatok munície dovolí. S týmto zjednodušovaním sa ale pri hrách, v ktorých sú realistické zbrane, môžete rozlúčiť. Tu sa pracuje s presne daným počtom zásobníkov, ktorými vaša postava disponuje.

Escape from Tarkov a DayZ majú túto mechaniku zvládnutú perfektne. Posúvajú ju ešte ďalej možnosťou napasovať do prázdneho zásobníka viacero typov munície rovnakého kalibru. Máte teda možnosť ako prvé dať do zásobníka napríklad trasovacie strely, ktoré budú pre vás signalizácia končiaceho zásobníka.


Bude ťa zaujímať: Umelá inteligencia vytvorila úchylnú reklamu na pizzu


To je užitočné, nakoľko v Tarkove nič také ako ukazovateľ munície nenájdete a stav munície musíte priebežne kontrolovať. Autori posunuli pojem realistické zbrane ešte ďalej tým, že ak nájdete zásobník niekde počas hry, jeho počet nábojov musíte skontrolovať.

V prípade Insurgency: Sandstorm, autori tiež zakomponovali správnu logiku zásobníkov. Avšak tu sa s ručným doplnením munície nestretnete. Na respawne čaká krabica plná munície, ktorá vám všetko potrebné doplní doplní v priebehu niekoľkých sekúnd.

V Escape from Tarkov musíte stav munície kontrolovať ručne

Optiky a kolimátory

V DayZ kráčate krajinou a podarí sa vám nájsť loveckú optiku na pušku. Môžete ju hneď nasadiť na zbraň a váš skill predstavuje jediné obmedzenie v presnosti zbrane.

V skutočnosti by ste po montáži na zbraň museli akúkoľvek optiku alebo kolimátor správne nastaviť. Týmto nastavením sa eliminujú nepresnosti spôsobené montážou danej optiky a optika sa prispôsobí danej zbrani.


Herná recenzia: WWE 2K23: Najlepšia wrestlingová hra nového milénia vás pozýva medzi štyri rohy


V Insurgency: Sandstorm a Escape from Tarkov táto malá skutočnosť odpadá. V tejto hre zbrane konfigurujete v lobby, takže to môžeme brať tak, že si do boja beriete už nastavenú zbraň.

Konfigurovanie zbrane v Insurgency: Sandstrom

Mierenie

V prípade Insurgency: Sandstorm spracovanie mierenia nie je príliš realistické. V hre ako by sa zdalo, že vaša herná postava nepociťuje tras rúk a váhu zbrane a je schopná aj tú najťažšiu zbraň držať pred sebou v stoji namierenú nekonečne dlho.   Čo sa týka streľby, tak spätný ráz je spracovaný relatívne dobre a zásadne znižuje presnosť.


Nech ti neunikne: Prečo gramofóny a vinylové platne prišli znova do módy?


V takom Escape from Tarkov sa pocit z mierenia naozaj blíži realite a zasiahnuť cieľ na diaľku vyžaduje už nejaký skill. Taktiež keď mierite počas toho ako vaša postava stojí, tak po čase stráca energiu a v tom prípade niečo trafiť je nadľudský výkon.

Avšak čo je trochu zvláštne, v Tarkove vaša postava celú dobu drží zbraň pred sebou, čo podľa autorov už zrejme nie je fyzicky náročné, aby ju to oberalo o energiu. V DayZ a Escape from Tarkov, ak to daná zbraň a namontovaná optika dovolí, môžete nastaviť námer zbrane na určitú vzdialenosť, čo taktiež zvyšuje pocit realistickosti z mierenia a streľby.

V Dayz už aj na takúto vzdialenosť mierenie nie je jednoduché

Všetky vyššie popísané odchýlky od naozaj realistických zbraní v hrách nie je možné považovať za vyslovene chyby. Ide o niečo ako ústupky od reality za účelom hrateľnosti a zábavy.

Ak ťa bavíme, klikni na tlačidlo a kúp nám pivo za 2€:

Staň sa súčasťou aktívnej komunity TechGuru SK/CZ na Facebooku a na Instagrame.

Nájdeš nás aj na YouTube


O autorovi

Marek Vančo
Marek Vančo

Pridaj komentár