Aktuálne trvá cesta na Mars približne sedem mesiacov. Britská spoločnosť Rolls-Royce však pracuje na pohone, ktorý by mal túto cestu zásadne skrátiť
Na celej veci je zaujímavé, že firma zdôrazňuje extrémnu bezpečnosť a robustnú formu paliva. Vesmírny mikroreaktor funguje na princípe nukleárnej štiepnej reakcie, takže využíva energiu, ktorá vzniká pri štiepení atómov, rovnako ako hociktorá atómová elektráreň. Ak ste čakali nukleárnu fúziu, vedzte, že sa v tejto oblasti v ostatnom čase dejú významné pokroky, no ešte to chce zopár rokov na to, aby bola fúzia (opak štiepnej reakcie) komerčne využiteľná.
Výhody jadrového pohonu vidno hlavne v porovnaní s klasickým chemickým pohonom. Tam, kde bežná raketa potrebuje tony paliva na cestu na Mars, stačí motorom na štiepnu reakciu zopár gramov uránu.
Nukleárny mikroreaktor Rolls-Royce má vzniknúť na základe zmluvy s Britskou vesmírnou agentúrou z roku 2021 a firma stručne tvítla o základnom princípe jeho bezpečnosti:
„Každá častica uránu je uzavretá medzi niekoľkými ochrannými vrstvami, ktoré fungujú ako zadržiavací systém, vďaka čomu prečká aj extrémne podmienky.“
A Rolls-Royce Micro-Reactor is designed to use an inherently safe and extremely robust fuel form. Each uranium particle is encapsulated in multiple protective layers that act as a containment system, allowing it to withstand extreme conditions.https://t.co/OOc9kBGXDx pic.twitter.com/wkXmZgzhrs
— Rolls-Royce (@RollsRoyce) January 27, 2023
Budúcnosť vesmírneho pohonu je v jadre
Napriek tomu, že oči verejnosti sa aktuálne obracajú smerom k nukleárnej fúzii ako budúcemu zelenému zdroju energie, vedci vidia viac šancí vo vesmíre v prípade štiepenia atómov. Len nedávno oznámili agentúry NASA a DARPA svoj zámer vytvoriť raketu na nukleárny pohon do roku 2027. Spojené štáty majú v úmysle takýto pohon používať na vesmírne lety.
Americká NASA má pritom za sebou už množstvo nápadov práve s nukleárnym pohonom vo vesmíre. Možno sa po tých desiatkach rokov konečne dočkáme kozmického plavidla, ktoré nás dopraví na Mars v priebehu niekoľkých dní.
Prečítaj si tiež: Bude mať Google dušu? ChatGPT vyvolal testy vyhľadávača s umelou inteligenciou
Súkromná spoločnosť Ad Astra otestovala v rekordnej 88-hodinovej záťaži vlastný plazmový pohon VASIMR VX-200SS, ktorý spája výhody klasického raketového a iontového pohonu založeného na silných energetických pulzoch. Spoločnosť pritom uvádza, že jej jadrový pohon by mal dosahovať rýchlosť takmer 200-tisíc km/h. Takže takmer toľko, ako bežný bratislavský vodič v dopravnej zápche…
Možno teda predpokladať, že aj pohon od Rolls-Royce bude dosahovať podobné rýchlosti. Firma už zostrojila prototyp a úplnú verziu chce mať pripravenú v roku 2029. V tom čase plánuje NASA mať na Mesiaci povrchovú základňu s trvalou ľudskou prítomnosťou v rámci projektu Artemis.
Zakladateľ Ad Astra Franklin R. Chang Díaz, ktorý je bývalý astronaut NASA, o budúcnosti vesmírneho pohonu už dávnejšie povedal:
„Chemické rakety nás na Mars nedostanú. Je to príliš dlhá cesta.“
Uvidíme, čo na to vizionár Elon Musk, ktorý so svojou gigantickou Starship na klasický chemický pohon už prekonal množstvo prekážok a jej cesta na Mars určite nie je ďaleko.
Staň sa súčasťou aktívnej komunity TechGuru SK/CZ na Facebooku a na Instagrame.
Nájdeš nás aj na YouTube
Tweet
O autorovi
- Je celoživotným fanúšikom technológií a pracuje pre niekoľko popredných slovenských médií z tejto oblasti. Okrem produktových recenzií, spravodajstva zo sveta vedy a techniky, sa venuje tiež tematickým článkom na hi-tech témy, ako je umelá inteligencia, robotika, virtuálna realita a pod. Je mu blízka tiež herná sféra, preto recenzuje aj herné príslušenstvo a hry.
Najnovšie články autora
- TechGuru21. novembra 2024Bitcoin prekročil 94 000 dolárov. Vraj mieri na 120 000
- TechGuru20. novembra 2024Alexa s AI nefunguje. Bezos chcel AI za 20 dolárov s mozgom v cloude
- TechGuru14. novembra 2024Najčastejšie heslá Slovákov možno prelomiť za sekundu
- GameGuru13. novembra 2024Grayton the Detective: Slovenská adventúra o bezdomovcovi detektívovi