Herná recenzia Total War: Pharaoh – cesta faraóna

Total War: Pharaoh je najnovší prírastok do populárnej ťahovej strategickej série od Creative Assembly, odohrávajúci sa v starovekom Egypte

Po nespočetných porážkach a márnych pokusoch vyšplhať sa na najvytúženejší trón starovekého Egypta, vám prinášame recenziu tejto v skutku podarenej a jedinečnej stratégie z obdobia faraónov.

Kampaň – vojna v celej svojej kráse

V Total War: Pharaoh prevezmete úlohu jedného z ôsmich vodcov z troch rôznych frakcií: Staroveký Egypt, Kanaánci alebo Chetiti. Kampaň sa odohráva v starovekom Egypte, v rokoch 1550 až 1070 pred Kristom. Každá z frakcií má svoje vlastné jedinečné jednotky a schopnosti, pričom cieľom kampane je dobyť Egypt a stať sa najvyšším faraónom.

Zatiaľ čo predchádzajúce diely série sa takmer výlučne zameriavali na zlato ako váš hlavný zdroj, Pharaoh na to ide trochu inak. Zlato je stále zdrojom, ale primárne sa používa na obchodovanie s inými frakciami, na stavbu budov najvyššej úrovne, alebo výcvik tých najlepších jednotiek.

Jedlo je váš najdôležitejší zdroj, nakoľko je potrebný na vytvorenie a udržiavanie pri živote vašich generálov a jednotiek. Kameň a drevo sú nevyhnutné na stavbu budov v mestách a osadách, bronz je potrebný na nábor väčšiny jednotiek. Každý z regiónov, sa zameriava na produkciu jedného z týchto zdrojov. Výstavbou budov týchto regiónoch je okrem iného možné zvýšiť produkciu daného zdroja.

Každá provincia sa skladá z 3-4 regiónov s mestom, ktoré môžete obsadiť. Obsadenie všetkých miest v provincii vám umožní vydať príkaz nad celou provinciou. Každý región má však aj dva alebo tri predsunuté sloty (outposty). Keď ovládnete región, môžete v týchto slotoch postaviť základne, ktoré vám nejakým spôsobom prospejú.


Prečítaj si tiež: Motorola má v Black Friday skvelú ponuku na moto g72 a g84


Niektoré základne dokonca slúžia ako akési prípravné stanovištia, čo vám umožňuje nasmerovať naň svoje armády predtým, ako sa vydáte do boja, aby ste získali rôzne dočasné výhody, ako je zväčšenie vzdialenosti pochodu alebo zníženie spotreby jedla.

Plán božstiev – modli sa a bojuj

Na rozdiel od prechádzajúcich Total War titulov, kde sa väčšinou zameriavate len na budovanie svojich armád, Pharaoh obsahuje niekoľko nových systémov, ktoré vám pomôžu pri dobývaní nových území.

Prvým sú božstvá. Hráči môžu stavať monumenty a svätyne pre viac ako tucet bohov v rôznych frakciách. Generáli sa potom môžu modliť a uctievať týchto bohov, aby získali výhody v boji. Ak sa generál zasvätí bohu, začne si získavať priazeň zabíjaním nepriateľov v jeho mene. Čím viac priazne má generál, tým väčšie sú jeho výhody a tým efektívnejšie sú svätyne postavené na počesť tohto boha.

Druhým je nový systém kráľovského dvora. V tomto systéme rôzni vodcovia vo frakcii súperia o pozície na kráľovskom dvore. Každá pozícia má svoje jedinečné výhody a činnosti, ktoré môže vykonávať. Hráči môžu tiež ovplyvňovať jednotlivých vodcov na rôznych funkciách, aby splnili ich požiadavky.

Vydieranie, podplácanie a dokonca aj vraždy sú niektoré zo spôsobov, ako ovplyvniť vodcov na súde a keď sa vám to podarí získate menu s názvom Regard. Túto menu je následne možné použiť na dosiahnutie vašich cieľov a zámerov na kráľovskom dvore.


Bude ťa zaujímať: AGON by AOC oznámilo vzrušujúcu Black Friday ponuku herných monitorov


Okrem kráľovského dvora je tu ešte takzvaná moc koruny. Keď budete vyhrávať bitky, dobývať nové regióny, stavať pamätníky a vykonávať príkazy z dvora, získate legitimitu. Keď si jej nazbierate dosť, môžete začať občiansku vojnu v snahe získať trón. Ostatní vodcovia vo vašej frakcii sa rozhodnú buď podporiť vás alebo existujúceho kráľa, keď sa rozpúta boj o kráľovskú korunu.

Trvalo mi nejaký čas kým som skutočne pochopil význam jednotlivých systémov. Nejde o to, že by bolo ťažké im porozumieť, len pochopiť všetky tieto systémy skrátka zaberie nejaký čas. Taktiež sa musím priznať, že mi tieto systémy prišli trochu nezaujímavé, tak som ich spočiatku ignoroval.

Sú síce niečo ako doplnok ku „klasickému“ zážitku z Total War, ale ich využívanie prináša určité nesporné výhody a zjednodušenia v hre. Takže aj keď nepatria medzi to najzábavnejšie čo nový Total War ponúka, ich používanie má nesporné výhody

Vizuálna stránka hry a optimalizácia

V dôsledku prevažne púštnej krajiny pôsobí grafika hry miestami trochu fádne a monotónne, no pri pohľade zblízka, najmä v bojových situáciách, je to podstatne lepšie. Okrem textúr a vegetácie vyzerajú kvalitne aj jednotky, spolu s efektmi (simulácia vody, oheň a pod.), no nie je to nič, z čoho by spadla sánka. Aj napriek nie úplne dokonalej grafike vie hra vyčarovať perfektnú atmosféru púštnej krajiny, doprevádzanú peknými efektmi počasia.

Čo sa týka optimalizácie, myslím si, že toto je jeden z najlepšie odladených dielov Total War. Bez problémov beží aj na starších zostavách a na mojej Core i5-9600 s RTX 3060 12 GB a 16 Gb RAM, som nemal s hrou najmenší problém ani na najvyšších grafických nastaveniach.

Samozrejme, keď sa zišli proti sebe dve naozaj obrovské armády, určitý pokles zobrazených snímok za sekundu som zaznamenal. To však nepovažujem za problém s optimalizáciou, vzhľadom na použitý hardware.


Toto už máš prečítané? Herná recenzia Hunt: Showdown – Prežijete do konca?


Chybičky krásy

Po ceste za korunou sa vyskytli aj nejaké tie bugy, hlavne spojené s umelou inteligenciou. Niekedy nepriateľské jednotky zvláštne reagovali na mojich lukostrelcov, ktorí keď začali strieľat, nepriateľské jednotky začali utekať. Ale keď som dal lukostrelcom príkaz aby nestrieľali, tak sa sa začali znova približovať.

Vypínaním a zapínaním streľby som si danú jednotku, ktorá bola v presile, držal v dostatočnej vzdialenosti až kým som ju neoslabil natoľko, že sa dala na útek. Áno, špinavosť, ale ja som naozaj chcel byť faraónom.

Za zmienku stojí aj nedostatok rozmanitosti vojsk. Väčšina typov vašich jednotiek je základná pechota, ktorá si je navzájom dosť podobná.

Vojaci vybavený mečom, sekerami, kopijníci, lukostrelci a podobne. Zopár konských záprahov a to je všetko. Myslím si však, že z toho nemožno obviňovať autorov hry, nakoľko sa snažia držať historickej presnosti daného časového obdobia. Na obrovskú rozmanitosť vojsk sú tu iné diely tejto série, napríklad TW: Warhammer I,II a III.


Mrkni aj na túto tému: Slováci stále ešte viac používajú SMS ako Messenger


Čo sa týka hrateľnosti, nemôžem nič vytknúť. Pri Total War: Pharaoh som sa bavil a po osvojení všetkých systémov a mechanizmov hry môžem smelo konštatovať, že ide o jeden z najlepších dielov s kampaňou v málo prebádanom prostredí starovekého Egypta.

Hodnotenie: 80%

Klady:

  • Nové herné mechanizmy
  • Spracovanie starovekého Egypta
  • Optimalizácia hry

Zápory:

  • Jednotlivé frakcie sú si navzájom podobné
  • Malá rozmanitosť jednotiek
  • Občas divná AI
Ak ťa bavíme, podpor nás a kúp nám pivo za 2€:

Staň sa súčasťou aktívnej komunity TechGuru SK/CZ na Facebooku a na Instagrame.

Nájdeš nás aj na YouTube


O autorovi

Marek Vančo
Marek Vančo

Pridaj komentár