Mafia III recenzia

Prvá Mafia bola úžasná hra a napriek tomu, že z českých hájov pochádza viacero dobrých hier, dovolím si tvrdiť, že bola z nich najlepšia. Mafia 2 nás na seba nechala čakať neuveriteľne dlho, no nakoniec ponúkla slušnú porciu zábavy a podobné princípy ako prvý diel, aj keď nedosiahla celkom jeho kvalít. Opäť prešlo pár rokov a tretí diel je tu. Aký je? Zapchajte si uši (či oči?), asi budem dosť nadávať, no je to dlhší príbeh…

Vydanie hry bolo predbehnuté veľkým hejtovaním zo strany hráčov hlavne pre avizovanú absenciu českého dabingu, ktorý pre našinca tvoril tú správnu atmosféru a dával sérii výnimočnosť. No nielen v tom bol trik. Fenomenálny bol príbeh Tommyho Angela, ktorý sa do mafie dostal ako sa dostane slepé kura k zrnu. Možno práve ten pocit, že sa to môže stať hocikomu z nás bol základom úspechu a sympatií k prvej Mafii. Vito Scaletta z dvojky už nebol taký čistý, no stále mal sympatie hráča.

mafia-1-the-city-of-lost-heaven-free-download-pc-game-7

Koho nám ponúka Mafia 3 ako protagonistu? Chlapa, ktorý bojoval vo Vietname, práve sa vracia domov a zabíjanie je pre neho taká samozrejmosť ako dýchanie. Lincoln Clay s postavou hodnou wrestlera a takmer nulovými emóciami je hrdina, ktorému bude fandiť málokto. Aké-také sympatie získa po nejakej dobe hrania v dejovom zvrate, ktorý nastane keď sa oboznámime s postavami. Vtedy mu budete chcieť pomôcť vykonať pomstu a o tej je celá hra.

mafia3-2016-10-15-18-23-42-26

Príbeh, dej a prostredie

Práve príbeh by mohol M3 ťahať smerom hore. Odohráva sa v období 60. rokov, keď v USA prekvital rasizmus a Lincoln je miešanec. Rasizmus je preto výraznou súčasťou príbehu a prejavuje sa aj v otvorenom svete mesta. Napríklad ak vstúpite do reštaurácie, okamžite vás začnú zasypávať urážkami a vyháňať vás na ulicu. Majiteľ vás bude pozorne sledovať a ak sa mu nebude pozdávať vaše správanie, zavolá políciu.

mafia3-2016-10-15-18-02-56-16

Už vopred tvorcovia avizovali prítomnosť Vita z dvojky. Áno, je tu a dokonca patrí medzi hlavné postavy. To poteší, no zábavu, ktorú od hry človek očakáva, to nijako nespôsobí. Mali by sme sa tiež dozvedieť, ako dopadol Joe Barbaro. K tomu sa nevyjadrím, aby som nespoiloval.

mafia3-2016-10-15-17-32-40-19

Príbeh je vyrozprávaný filmovým spôsobom a rozpráva ho hlavne otec James Ballard. Neodohráva sa lineárne, hra vás kamsi hodí, odohráte misiu a až dodatočne sa dozviete, čo za ňou vlastne bolo. Mne osobne sa takýto spôsob nepáči, no možno fanúšik filmov ho ocení a kvalita animácií je naozaj dobrá.

mafia3-2016-10-15-18-20-52-38

Našťastie sa tvorcom podarilo vytvoriť príjemnú dobovú atmosféru, ktorá je tvorená rozľahlým otvoreným mestom New Bordeaux a podareným soundtrackom. Grafika je tak trochu rozporuplná. Na postavách si tvorcovia dali záležať. Vidno ešte aj póry na ich pokožke a zreničky odrážajú odraz okolia, aj keď sú oproti reálnym príliš tmavé. Mimika sa tiež mimoriadne podarila a emócie postáv sú tak výborne vizuálne prepracované. Na druhej strane niektoré textúry, ktoré nie sú hráčovi veľmi na očiach sú odfláknuté a bez preháňania vyzerajú ako skopírované z Mafie 1 (viď obrázok).

mafia3-2016-10-15-17-48-09-32

Kde je problém?

Po pár hodinách hrania zistíte, že hra je nesmierne repetitívna a nudná. Lincoln sa chce pomstiť hlavnému nepriateľovi Marcanovi a ovládnuť pri tom celé mesto. Postupne preto kazí kšefty a zabíja všetkých členov jeho gangu. To je celá náplň hry, okorenená stealth prvkami pripomínajúcimi Hitmana. Infiltruj sa, zabi ich jedného po druhom, preber ich kšeft, profituj! Mesto je rozdelené na územia a tie postupne získavate.

mafia3-2016-10-15-17-26-17-60

Otvorené mesto je síce fajn, ale nič sa v ňom nedá robiť. Môžete sa vlúpať do obchodu a ukradnúť tam nejaký ten Playboy či iný bonus, ktoré sú roztrúsené po meste, no úprimne – ako dlho vás to bude baviť? Jazdiť bezcieľne tiež nie je veľká zábava, aj keď vopred kritizovaný jazdný model sa nakoniec celkom podaril a dá sa nastaviť na realistickejší a menej realistický režim.

mafia3-2016-10-15-17-39-16-34

Čo sa ešte dá v meste robiť? Môžete niekomu na ulici len tak vraziť… a ďalšiemu a ďalšiemu. Nič sa nestane, lebo polícia tu má veľmi slabé reakcie. Väčšinou vás začne naháňať až keď ukradnete na ulici auto a niekto z okoloidúcich na vás “fízlov” zavolá. Hra vám ho označí a máte vždy pár sekúnd na to, aby ste mu v zavolaní zabránili skôr, ako sa dostane k telefónnej búdke. Ako? Vrazíte mu, ako inak? A to zas môže vidieť ďalší svedok…

mafia3-2016-10-15-17-48-26-73

mafia3-2016-10-15-18-06-48-70

Čo nového, Mafia III?

Nový prvok je možnosť zavolať si posily v podobe mobilného predajcu zbraní, útočnej jednotky a podobne. Z tohto výberu mi prišla užitočná len dievčina na aute, ktorá príde na vaše zavolanie, vezme od vás peniaze a uloží ich do bezpečia. Pri každej Lincolnovej smrti totiž prídete o značnú časť hotovosti, takže je dobré si prachy priebežne ukladať do sejfu vo vašom úkryte.

mafia3-2016-10-15-18-05-13-15

Ak budete postupovať stealth taktikou, nepriatelia sú totálne blbí. Stačí zapískať a aj zo skupinky sa oddelí iba jeden, aby sa presvedčil čo to je za zvuky (Čo to tak môže byť?! Asi priniesli pizzu, do čerta!). Toho zlikvidujete, znovu zapískate a ďalší sa príde poslušne dať popraviť. Ak nebudete postupovať po tichu a vyvoláte prestrelku, jej spracovanie celkom ujde. Môžete sa ukrývať za objekty, ale náboje si musíte šetriť. Sú vzácne, akoby boli vyrobené z veľrybých predkožiek. Máte ich vždy málo a po mŕtvych nepriateľoch ich získate málokedy a malé množstvo. Nie je teda výnimočný prípad, keď sa vám v boji minú náboje a jediné, čo môžete nepriateľovi streliť je facka.

mafia3-2016-10-15-18-05-31-12

Zbraní je v hre neúrekom, aj sa líšia parametrami, no v praxi je to celkom jedno. Realistické je, že v jednej chvíli môžete mať iba jednu krátku a jednu dlhú zbraň, takže žiadne nekonečné batohy na štýl Fallout 4 sa tu nekonajú, aj keď ramená by ste na to mali. Je to realistické, zábavné však nie.

mafia3-2016-10-15-18-05-52-57

Ďalšia novinka je, že nové územia a kšefty, ktoré zaberáte môžete zverovať svojím pobočníkom, ktorých budete mať troch – Vito, Cassandra a Burke. Kšefty môžete tiež začať odpočúvať pomocou prístrojov, ktoré sú náhodne rozhádzané po celom meste, podobne ako časopisy s nahotinkami. Stačí ich zdvihnúť, vypáčiť rozvodovú skriňu blízko objektu, ktorý chcete odpočúvať a umiestniť do nej prístroj. Osobne ma žiadna z týchto noviniek nijako nenadchla a mám pocit, že nič nepridala na hrateľnosti.

mafia3-2016-10-15-18-06-46-10

Jednu z mála pochvál by som udelil novému spôsobu navigácie, ktorý vám pomocou značiek ukazuje kam odbočiť, kde a ako ďaleko sa nachádza cieľ vašej cesty.

mafia3-2016-10-15-17-46-31-77

Bugy, VW chrobák a iná háveď

Aby toho zlého nebolo málo, prišla hra s takým množstvom bugov, že museli tvorcovia vydať prvý patch veľmi krátko po jej vydaní. Najväčšie sťažnosti vyvolávalo uzamknutie na 30FPS, ktoré odstránili, no hra je plná problémov s clippingom (objekty sa zakliesnia do iných objektov), umelá inteligencia nepriateľov nestojí ani za starý joystick (je asi tak na úrovni verbálnych prejavov súčasného predsedu parlamentu) a čerešnička na torte je bug, ktorý spôsobí, že všetky autá, vrátane policajných po uliciach krúžia. Doslova krúžia. Majú ako keby vytočený volant do jednej strany a len sa točia na mieste. Najskôr som sa na tom smial, vyzeralo to ako apokalypsa tesne pred koncom, ale keď som zistil, že to hra robí veľmi často, smiech ma prešiel. Po dlhšom hraní nie je vzácnosť ani pád hry… no hrôza.

Záver

Mafia III obsahuje zopár drobných prvkov z Mafie II a Vita Scalettu. Z väčšej časti však ide o hru, ktorá s predošlými dielmi nemá nič spoločné, napriek tomu, že u vydavateľa pracuje niekoľko tvorcov pôvodnej hry. Celá hrateľnosť je založená na postupnom preberaní kšeftov a vyvražďovaní konkurencie. Vykonáva to hlavný hrdina, ktorý je bezcitný násilný bulo bažiaci po moci a všetko sa deje podľa jednej schémy, takže ja som po asi 15 hodinách čistého času hru opustil. Presne tak, neviem ako skončí a je mi to ukradnuté. Mafia III, žiaľ, napriek tomu, že som veľký fanúšik série, nedokázala udržať moju pozornosť. Aby sme vyjasnili otázku dabingu – je tu plná česká lokalizácia, ale textová.

mafia3-2016-10-15-18-24-05-42

Asi sa vrátim radšej k Zaklínačovi, kde každá misia je krátkym príbehom a vždy si tam nájdem nejakú, ktorú som ešte nesplnil. Mimochodom, odkaz pre tých, ktorí hovorili, že je to iba ďalšie GTA. Nie je! V GTA som sa bavil…

Plusy:

+ dobová atmosféra, dobrý soundtrack, mimika postáv, dobrý jazdný model, dobrá navigácia, dobrý dizajn mesta

Mínusy: